webForumDet fria alternativet

Vit text

Design & grafik

7 svar · 1 026 visningar · startad av skyman

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg
Frågan#1

Jag har färgat papper och vill skriva ut vit text på den.
Hur skall man göra då?
Den skriver inte ut något alls... :l

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Vit text till en skrivare är väl egentligen ingen färg alls :q
Vet ej om det fungerar men du kanske kan göra din text till en bild (om det är möjligt).

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Tyvärr finns det inte vitt bläck till färgskrivare. Så bäst är att isåfall ha någon färg på trycket (eller svart), eller skaffa ljusare papper... eller så får du lämna in jobbet till ett tryckeri som kan använda vitt på färgat papper.

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Tyvärr finns det inte vitt bläck till färgskrivare.

Du har så rätt Petra, att jag inte tänkte på det :r

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Ursprungligen av CyberPet Tyvärr finns det inte vitt bläck till färgskrivare. Så bäst är att isåfall ha någon färg på trycket (eller svart), eller skaffa ljusare papper... eller så får du lämna in jobbet till ett tryckeri som kan använda vitt på färgat papper.

Gäller det även färglaser-skrivare?
Har provat att göra en transparent bild med vit text, men det gick inte--- tomt!

Både bläckskrivare och färglasrar använder cyan, magenta, gul och svart för att blanda färger. Så har man färgat papper blir det inte riktigt rätt färger då bakgrundsfärgen från pappret påverkar trycket (färgen). Detsamma gäller egentligen vanliga färgpressar också, de använder också cmyk, men man kan blanda till täckande vita dekorfäger för att trycka på mörk bakgrund (typ vitt, guld, silver, neon osv osv).

Medlem sedan nov. 2001101 inlägg

Jag läste nåt skrivartest för nåt år sen, och där testades bla just att skriva vitt. De flesta skrev inte vitt, däribland HP. Men det var nån, vilken minns jag inte som skrev vitt. Minns inte heller vilken tidning som testade.

Isåfall måste det vara en skrivare som kan installera dekorfärger för det går inte att få till vitt med cyan, magenta, gul och svart. Leta reda gärna på vilken skrivare du menar, för jag har inte sett nån sån på marknaden i alla fall.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)