webForumDet fria alternativet

Ödla - Photoshop

Design & grafik

8 svar · 402 visningar · startad av webbmannen

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg
Frågan#1

För att försöka få igång detta forum så lägger jag in en halvfärdig bild som är gjord i Photoshop.

Den är på stadiet där jag håller på att lägga färger och skuggor. Därefter ska alla detaljerna fixas till. Vad tycks så här långt.
http://www.webbmannen.com/lizzard.jpg

/sten

Medlem sedan nov. 1999367 inlägg

Snyggt Sten! Hur gör du denna bild, fotoförlaga, frihand, 3D? Berätta gärna lite om hur du gör bilden så blir det perfekt.
Du använder också Photoshop som ett "rit"-program ser jag... Photoshop är ett av mina favoritredskap!

------------------
Sune Andersson, webForum Admin.

Hade på känn att detta skulle komma ;)

Ok, först så skissar jag av en bild som jag vill prova att återskapa i datorn. Den scannar jag sedan in:

Nästa steg är att jag fyller i konturerna i Photoshop.

Tredje steget är att fylla i lite färg så man har något att jobba med.

För att nå fram till resultatet av den första bilden (inlägget högst upp) så har jag använt verktygen "smeta ut" och "skugga".

Jag har förstått att det är nu man verkligen sätts på prov. Detaljerna är helt klart svårast tillsammans med att få det hela att se realistiskt ut. Tid, tålamod och envishet tror jag är bra egenskaper att beväpna sig med.

/sten

[Redigerat av webbmannen den 16 dec 1999]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

*suck*

Jag önskar att jag var så begåvad som dig Sten. Själv är jag mest duktig på... ingenting egentligen... :)

Bra jobbat!

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Det var en trevlig och informativ beskrivning om hur du skapade bilden :D

Men Petra då, hur är det fatt? Är det vinterdepressionen eller :q ;)

Hoppa över det där med att skissa själv och pröva att kalkera av konturerna av en bild som du gillar. Sen är det bara att leka i PhotoShop eller annat program. Och med "bara" så menar jag att den som vill och ger sig tid kommer att göra jättefina bilder. ( Om jag vore begåvad så hade jag levt på att skapa bilder ;) )

/sten

Exempel...
En begåvad fotbollsspelare måste träna trots allt... han kan aldrig klara sig på enbart talang!

Pablo Picasso lär ha sagt:
Konst är... 1% inspiration och 99% transpiration!

Med hjälp av ypperliga små tips som detta Kjell har delgett oss så är det bara att sätta igång med vinterträningen! ;)

------------------
Sune Andersson, webForum Admin.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Ja usch ja, nog är det en släng av depression alltid. Fast sån tur är så skickar min svåger massor med bilder till elektroniska julkort som han vill att jag ska göra åt honom. Satt och latjade lite igår och det blev rätt kul.

Sen att han hade mage att skicka 2 kopior av "mitt" julkort till mig (utan ett tack) är en annan femma. Tur att lille Dylan är så söt så man kan inte bli arg på hans pappa. :)

Det är som Sune säger, träna, träna och åter träna.. men när ska man få tid?

Kramar på er i alla fall... för såna är jag bra på! ;)

------------------
/Petra

"Kramar på er i alla fall... för såna är jag bra på! ;) "

Ja, det är du och detta har du minsann tid med att träna på, i stort sett dagligen... ;)
Eller menar du kanske att detta är en talang som är medfödd? :)

382 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
125 ms — hämta statistik (db)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)