webForumDet fria alternativet

Runda hörn i Paintshop

Design & grafik

9 svar · 417 visningar · startad av kristoffer

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg
Frågan#1

Jag försöker göra runda hörn som i http://www.html-gruppen.nu/resurser/html/tabell/index.shtml

Men när jag ritar en cirkel med början i ena hörnet centreras cirkeln i bilden och blir alltså inte den fjärdedelscirkel som i exemplet.

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Gör såhär:

För att kunna uppnå den effekten som du vill rekomenderas att först öppna ett större fönster, storleken skall vara samma som radien *2 på de "runda hörn" du vill ha.

Markera en cirkel som tar upp hela detta fönster, låt fönstret vara kvar. Öppna ett nytt som har höjd och brädd som radien. "dra över" cirkeln från det stora fönstret till det lilla. Vips har du fått resultatet.

Sedan skall du givetvis passa in den så det stämmer men det märker du.

.E

Ok. Det fungerade. Tack så mycket.

Men om jag vill göra runda hörn på en bild jag redan har, hur gör jag då?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Sä här gör jag om jag vill ha runda hörn.

1. Gör en fyrkantig markering.
2. Under menyn Markering väljer du Ändra -> Utjämna.
3. Fyll i önskad utjämning.
4. Klart! :)

Jag har den engelska versionen av Paintshop Pro och hittar inte den funktionen. Under menyn Selections väljer jag Modify och därefter finns följande funktioner:

• Contract...
  • Expand...
  • Feather...
  • Transparent Color...

Ingen av dem tycker jag verkar vara det jag söker?

Medlem sedan apr. 2001463 inlägg

Tor läste nog lite hastigt och blandade ihop det bra programmet Photoshop med det inte lika bra programmet Paintshop Pro. ;)

Så du fick en utmärkt förklaring till hur du gör i Photoshop.

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Du använder dig av inverterad markering. shift + ctrl + alt + i för att få det markerade området att byta plats. Sedan kan du ju bara föra över det på bilden och fylla med rätt färg. När första hörnet är klart roterar du markeringen och går vidare.

Det finns säkert enklare knep. Men detta är ju en god början

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jamppi >>

Du har så rätt så! Jag är en slarvig läsare men en bra förklarare. Min beskrivning gällde PhotoShop, sorry. :r

Åhh. Jag har alltså en befintlig bild och vill göra det översta vänstra hörnet runt. Jag har letat och letat men hittar verkligen inte något.

Snälla någon säg hur man gör!

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)