webForumDet fria alternativet

Ett par frågor om PDF

Design & grafik

2 svar · 336 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Jag är på gång och ska göra mina första PDF till en websida.
Det är dels en enkel 4-färgs A4 som skall gå att skriva ut, samt att till den så skall det finnas en till PDF med "ytterligare information" i form av skisser & text som är fördelade på flera sidor.. kanske 5-6 st i vissa fall.. Även den skall bli bra i utskrift!

Vad jag undrar är:

Hur gör jag det enklast? Exporterar jag det scannade materialet som PDF eller ska man behöva använda Acrobat Distiller eller liknande när Photoshop gör ett fullgott jobb? Jag lyckas nämligen inte att komprimera speciellt mycket utan att förlora kvalitet på bilder etc..
Jag tycker att en A4-PDF som blir 1.5MB stor känns lite för kraftig, men det kanske är bara att svälja om man ska få bra utskrifter från den?

Hur gör jag sedan för att "koppla ihop" flera A4 till en PDF? Där är jag helt lost alltså... Jag får ju ut en hög med lösa sidor om jag exporterar som PDF från Photoshop, men jag vill ju att det ska bli en 5-sidig PDF av alla 5 lösa sidorna...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Om du scannar in en A4 och gör den till en pdf är det egentligen en enda stor bild och eftersom pdf-formatet inte direkt komprimerar blir också filen apstor.

Om du har småbilder plus text är det i så fall enklare att göra det i exempelvis Pagemaker med dina inscannade bilder och text som du knackar in själv. Om det är ett kompetent program kan du ofta spara/exportera till pdf på en gång. :)

Hur man kopplar ihop flera pdf till en har inte heller jag fått ordning på. Fick nån fil som skulle fixa det, men det skiter sig hela tiden... :l

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ursprungligen av :stefan: **Om du scannar in en A4 och gör den till en pdf är det egentligen en enda stor bild och eftersom pdf-formatet inte direkt komprimerar blir också filen apstor.

Om du har småbilder plus text är det i så fall enklare att göra det i exempelvis Pagemaker med dina inscannade bilder och text som du knackar in själv. Om det är ett kompetent program kan du ofta spara/exportera till pdf på en gång. :)**

I just det här fallet så är det för mycket info i dokumenten att det inte är nån idé att krångla med PageMaker eller liknande. Man skulle kunna säga att det är en bild i A4-format som skall bli PDF.

Detta gäller även de andra doumenten.. Det är skisser med förklaringar etc.. Komplicerat värre mao :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)