Har gjort ett runt hörn som ligger i en frame för att få en rundad kant. Så långt ok. MEN..
Kanten på rundningen är inte helt jämn, den ser grovkornig ut. Hur gör jag i ps för att kunna jämna ut den, vet att detfinns nån kantutjämning, men var och hur?? Har engelska ps, så om nån vet..
Jodå jag använder shift, men det blir inte mkt bättre för det.
Problemet är ju att jag ej förstår hur jag ska få till en "halvmåne" i channels, för det är ju den formen som slutres. ska ha.
Nån som förstår vad jag menar..eller är jag helt oförstålig??
I PS 6 finns en funktion under penverktyget där du kan göra vektorer med runda hörn, dessa kan du sen göra till markering (med antialias för jämnare övergångar i rundningen) och fylla som man vill.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Problemet är ju egentligen inte att göra själva hörnet, det är kantutjämningen så den inte blir så "naggad".
Slutres. ska sitte uppe i kanten på en frame, så den ser rundad ut.
Alltså ska själva rundeln skäras ur, så det ser ut som typ "halvmåne".
Har nu fått massor av bra tips, men har ändå inte riktigt fått till det. Mera förslag?!
Ok... jag har gjort bilden, den ligger på transparent bg. jag har kört "math" och denbakrundsfärg som sidan den ska ligga på min INGENTING händer. Vad gör jag för fel??
Finns säkert flera sätt att jämna ut kanten, men vad jag än försöker så funkar det inte, kanten finns ute på min websida, kolla uppe i vä hörnet i framen så ser du hur det ska se ut, fast då lite jämnare än nu. http://www.geocities.com/egilwilma/svstart.htm
Flera idéer?
Jag vet att jag är rätt dryg just nu, men vill ju bara få till det så det ser snyggt ut.
Antialias måste vara påslagen *innan* du gör markeringen. Om du gör som jag föreslog och använder rektangeln med runda hörn under pennverktyget så innan du tar valet "gör till markering" så måste du se till att elipsverktyget i verktygspaletten har kantutjämningen påslagen.
------------------
Tack så jättemycket för all hjälp. Så som Petra föreslog funkade riktigt bra, så med lite övning blir det säkerligen bra tillslut.
En sista fråga, när man använder verktyget (under penverkt.) så vet jag inte riktigt bästa sätt att göra lagret till ett vanligt lager.
Det gör du inte heller... du håller till i banoravdelningen, sen väljer du från sidomenyn att göra banan till markering och klickar tillbaka till lagerpaletten och sen kan du fylla markeringen med vad du vill (eller ta bort från en annan fyllning).
------------------
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25