ImageReady har inte den funktionen. Photoshop har ju en "drop shadow" effekt men inte "lillebror". Halvsnabbt går ju att göra så här:
Säg du har en fyrkant du vill ha skugga under.
1. Gör ett nytt lager
2. Flytta lagret under fyrkantlagret
3. håll ner ctrl (eller cmd om du har mac) och klicka på lagret med fyrkanten i lagerpaletten
4. Välj "Feather" i Select-menyn
5. Ställ in antal pixlar beroende på hur du vill ha skuggan (börja med 5).
6. Fyll med valfri färg
Flytta lagret åt det håll du vill ha skuggan, eventuellt kan du också ändra transparensen i lagret om det blir för mörkt.
Man kan också göra en gaussisk oskärpa på skuggrutan istället för Feather.
Du kan sen slå samman lagren om det blir får många lager... eller länka lagren så skuggan alltid följer med om du flyttar din fyrkant.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Jo men om man har imageready så är ju oddsen för att man änven har Photoshop ganska stora.
Eftersom photoshop är menat för skapandet av bilden och imageready för behandlingen av densamma är det ju nästan smartast att även göra på det sättet rent praktiskt ;)
------------------
For your viewing pleasure I have removed any nude pictures
of me that might have been in this post.
Jag använder väldigt sällan ImageReady, det är bara om jag ska göra nåt speciellt som att "slica" bilden eller göra en enklare annimation. Jag "sparar för webb" i Photoshop mesta tiden istället.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Vad som är sämst med att använda Photoshop är att man måste ändra från att storlekar anges i cm ska anges i pixlar.
Jobbigt att hålla på att ställa om hela tiden.
Sen så tycker jag ImageReady är mycket smidigare att jobba med på många sätt.