Ja du kan ställa in genomskinlighetenet i photoshop.
Sedan spar du den som en gif bild så att det funkar på webben.
/
nordan
4 svar · 174 visningar · startad av AndreasC
Jag skulle vilja ha en liten enfärgad bild som är aningen transparent. När man sedan lägger in den på en html-sida så ska man kunna se vad som finns bakom igenom bilden. Jag ska använda bilden i ett preloading-script där bilden växer åvanpå en annan bild, om någon förstår vad jag menar. Man ska då fortfarande kunna se bilden under vartefter den översta bilden skymmer den understa gradvis. Hur kan jag ställa in transparentheten för bilden och sedan få den att bevaras efter att jag har sparat den? Kan detta göras i Photoshop eller Paint Shop Pro?
Ja du kan ställa in genomskinlighetenet i photoshop.
Sedan spar du den som en gif bild så att det funkar på webben.
/
nordan
Hur? För att kunna spara bilden i gif-format så måste man ju ändra färjdjupet till indexed och därmed måste man ju göra hela bilden till ett enda lager, och därmed försvinner också transparentiteten. Hur menar du?
gah!... man blir nästan tokig, dessutom när man börjar blanda ihop engelska och svenska termer... (transparency, translucency, opacity etc) såg den här tråden för några dagar sedan men vågade inte riktigt svara (tänkte att någon annan mer säker på sin sak skulle göra det)..
man måste skilja på transparens där bilden består av icke genomskinliga och helt genomskinliga delar (typ .gif) och på bilder där transparensen är valbar (typ ett lager i photoshop där man satt genomskinligheten (eller vad det nu kan heta på svenska) till 39%).
i det andra fallet (som tydligen ditt inlägg rör) kan jag bara svara : nepp, går inte (kan gå med nån mysko dhtml eller nåt liknande men då bara i speciella web-browsers och med grymm prestandaförlust som följd).
Jo, anledningen till att jag överhuvudtaget undrade till att börja med var att jag såg detta i en gästbok. Jag kollade då tyvärr inte koden för att se hur det var gjort, om det var en valbar transparent bild eller om det var något med DHTML eller liknande. Jag har också helt glömt bort adressen till den så när är det i vilket fall försent. Det var en bakgrund i tabellen för inlägget i gästboken som var transparent, och i kombination med en fixerad bakgrundsbild för hela sidan så lyste den igenom den transparenta bilden när man scrollade. MAn kunde helt enkelt se bakgrunden röra sig under när man scrollade. Jävligt häftigt var det och jag undrade därför ifall jag kunde göra något liknade, men som du säger så går det tidligen inte att göra i Photoshop, men kanske med DHTML eller något liknande. Jag tackar för alla bra och seriösa svar som jag har fått på detta inlägg. Syns i något annat sammanhang.