webForumDet fria alternativet

PNG, vad är det ???

Design & grafik

5 svar · 1 967 visningar · startad av acka

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg
Frågan#1

Har en liten fundering kring PNG bilder.
Är det någon som kan förklara lite vad det är för fördelar/nackdelar.
Vilka bilder lämpar sig att spara som *.PNG ?
Vilka webläsare klarar/klarar inte av att visa PNG bilder ?
Hur blir storlek/kvalite jämnfört med GIF och JPG ?
Osv.

//Anders

------------------
"Början är hälften av det hela" - Platon

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

PNG står för Portable Network Graphics och är ett så kallat icke-förstörande format vilket innebär att bilden behåller sin kvalitet vid komprimeringen.

PNG är avsett att ersätta GIF (GIF är liksom PNG ett icke-förstörande format) eftersom GIF-algoritmen ägs av Unisys och dom vill ha pengar av alla programtillverkare som utrustar sina program med möjlighet att spara bilder i GIF-format.

En PNG-bild kan sparas med "True Color" och kan därför likt JPEG användas för foton, men PNG är ingen ersättare för JPEG då JPEG är ett förstörande format vilket erbjuder en högre komprimeringsgrad.

Jag vet inte riktigt hur bra bilderna komprimeras men vad jag har hört så är det i vart fall bättre än GIF. Antagligen så stödjs PNG i alla nya webbläsare.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Jag älskar PNG :e

Håller högre kvalité än JPG, utan att trycka upp filstorleken särskilt mycket :)

Ska det vara nån nackdel är det väl att det endast funkar i IE4 och högre (kanske också Opera 5).. :l

------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Håller högre kvalité än JPG, utan att trycka upp filstorleken särskilt mycket

Kan jag inte hålla med om. JPEGs komprimering är mycket bättre för foton!
Sen så ska den nya Jpeg versionen han ännu bättre komprimering och förstöra mindre.

Fast en fördel med PNG är att man kan göra halvtransparenta bilder. Tyvärr är det bara Mozilla (Netscape 6) och Internet Explorer 5 för MacOS som stöder det.. :l

Redigering: Och snälla sluta skriva JPG, det heter JPEG och inget annat. Att skriva JPG är lika dumt som att skriva att man gör hemsidor i HTM.. :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

[Redigerat av Erik Juhlin den 04 feb 2001]

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Sorry Erik :( givetvis heter det JPEG.

Med andra ord så är det bäst att hålla kvar vid dom "gamla" JPEG & GIF bild formatena om man vill vara på den säkra sidan ? ;)

//Anders

------------------
"Början är hälften av det hela" - Platon

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jo, det tycker jag man ska. Det är sällan man har så stort behov av PNG. Men i framtiden kan nog PNG slå igenom..

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)