webForumDet fria alternativet

Photoshop och EPS-bilder......?!??!

Design & grafik

4 svar · 419 visningar · startad av brw

Medlem sedan juli 2000619 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en EPS-bild som jag öppnar i photoshop som inte har någon bakgrund. Det är en logotype för ett företag. Det är nu så att det saknas en färg i mitten på loggan och då öppnar jag logo.eps och lägger till det som saknas. När jag sedan skall spara måste jag göra alla lager till ett för att det skall gå att spara som .eps annars är det bara .psd. Men när jag sparat som eps efter att ha gjort om alla lager till ett så sätts en vit bakgrund ändå? Hur gör jag för att den ska vara genomskinlig även efter jag lagt till färger. (Det är CMYK-format.)

Mycket tacksam för svar!

------------------
Ingenting är omöjligt, bara en utmaning.

Medlem sedan dec. 1999242 inlägg

Ska du använda logotypen på nätet och vill ha en genomskinlig bild finns bara ett sätt.
Dra ner antal färger till 256 (eller mindre).
Gör bilden genomskinlig.
Spara bilden i .gif-format.

------------------
/Patrik

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Tips: slå inte ihop lagren utan spara för webb istället (finns som tillval i Arkiv-menyn) och logon behåller sin genomskinlighet där du vill ha den.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan juli 2000619 inlägg

Njae.. ska inte vara för webben.. det ska tryckas.. måste vara EPS utan bakgrund... den är ju utan när jag öppnar den utan att ha gjort ändringarna... och sen när jag lägger till lite blå färg i kanten så blir det bakgrund när jag kör "gör om till ett lager" och det är det jag inte vill.. jag ska ha genomskinlig. Jag tror förresten inte att kvaliteten blir så värst bra att trycka från en .gif bild.

------------------
Ingenting är omöjligt, bara en utmaning.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Åhå, ska du använda loggon för tryck. Är den gjord i FreeHand eller Illustrator? Isåfall är det bättre att fixa till den där. Du kan nämligen inte spara bilden på samma vis i Photoshop, då måste du använda banor och annat kul (detta använder man mest till fotografier som har en utspårad bakgrund).

Så, ska det vara till tryck är regeln:
Logo: Illustrator eller FreeHand
Foto: Photoshop

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)