webForumDet fria alternativet

Optimera i Adobe Acrobat?

Design & grafik

3 svar · 459 visningar · startad av tyom

Medlem sedan juli 200016 inlägg
Frågan#1

Hur gör man för att få minsta möjliga pdf-fil när man använder scanner? Det jag vill göra pdf-fil av är en kopierad A4 med maskinskriven svart text.
Använder Acrobat [Importera/Scan] Väljer: [Streckad Bild/200 dpi] i scannerinst.
När jag sen sparat i Acrobat med (Optimering ibockad) är pdf-filen ca 80kB.
Resultatet blir läsbart...inte mer. Jag borde använda 300 dpi men då blir filen ca 160kB.
Allra helst skulle man vilja använda inst [Gråskala/200-300 dpi] i scannern. Men då blir pdf-filen "ruggigt" stor ca 900kB.
Alltså alla tips på hur man får "acceptabel" storlek på pdf-filen är tacksamt....

Tyom

Medlem sedan dec. 1999106 inlägg

Jag har trixat en del med det där, prova mitt sätt.

Scanna i bra upplösning (Streckad bild 300dpi), ta in bilden i Photoshop och gör om till Gråskala 150dpi använd lite skärpefilter så att bilden blir så skarp som möjligt utan att bli taggig. Sen använde jag något som heter skriv till fil (PostScript) och körde igång Acrobat distiller men jag antar att det finns bättre/lättare sätt att göra det om man har Acrobat...
Det kan vara så att jag inte kommer ihåg riktigt alla steg...kanske att du måste göra om bilden till streckad igen efter du krympt den till 150dpi, prova.

/Nett

Medlem sedan juli 200016 inlägg

Tack för ditt svar Nett....men som du skriver
"jag antar att det finns bättre/lättare sätt att göra det om man har Acrobat..."
Det är detta sätt jag söker........

Tyom

------------------
"Cogito ergo sum"
Jag tänker, alltså finns jag

Medlem sedan dec. 1999106 inlägg

Det var mest steget med spara som fil som jag tänkte att man kanske kunde rationalisera bort om man hade Acrobat...

/Nett

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)