hur gör jag för att ha bort alla färger jag inte användt från paletten i en bild och på så sett minska bildens storlek. har sett folk som bara har 3-4 färger ifrån 16bit paletten kvar i en sparad bilds palett. hur gör man? psp eller photoshop eller fireworks.. hur?
------------------
<< d i g i t a l d r e a m e r >>
Jag förmodar att det är gif-bilder det är frågan om.
Öppna bilden i photoshop, exportera till gif och välj där antal färger du vill använda. Kolla bilden med förhandsgranska så att den är ok (är den inte det så gå tillbaka och minska/öka antalet färger) Spara. Färdigt.
Ett annat sätt är i Photoshop 5.5, välj Spara för webb. Även här kan man välja hur många färger man vill ha och ser då också precis hur man påverkar bilden genom att öka/minska antalet färger.
Läs också Optimera bilder tråden i detta forum, behandlar precis samma sak egentligen.
Är man lat så hoppar man in på www.websitegarage.com och komprimerar bilderna där... både storlek, typ och antalet färger stödjer deras tjänst.
Det braiga i den sidan är att man får se de olika komprimeringsgraderna så det är lätt att se vad som blir för dåligt / förstort då tar man självklart den mitti :)
------------------ [McD - Burgers for the people!]
Ja det går, i alla fall i "mina" sätt.
Det går alldeles utmärkt att använda sju färger från 16bit paletten och sen bara spara med tre om man vill det men då ersätts de "mindre använda" eller hur det nu är med nån av de tre färger man har kvar...
/Nett
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e