pixling var ju stort dels på 80-tlet/början på 90-talet när man gjorde spel till de datorer/konsoler som vid denna tid inte klarade av dagens tunga vektor beräkningar.
fördelen med pixling är att man kan hålla nere storleken på grafiken eftersom man inte behöver så många färger att välja på---256 räcker :)
det finns en del som pixlar idag med det är nästan en bortglömd konst :)
vill bara svara på frågan om vilka program man kan använda för pixling:
allt som har ett någorlunda bra zoomverktyg och ett pennverktyg!
själv är jag ganska ny på området, och har inte tillverkat särskilt många alster (blir ju LITE mindre datortid såhär på sommaren). jag använder dock, i den mån jag ritar pixlar, programmet Adobe ImageReady (hänger med Photoshop 5.5), och det duger lika bra som något!
slutligen vill jag bara säga att jag är SKITGLAD för att pixling växer sig så stort igen. det är ju en helt underbar datorkonstform!
Kul att det pratas om handpixling igen! Jag har känt mig lite ensam de senaste åren... :)
Hoppas fler börjar. Det är ju bara för kul!
Jag använder en Wacom Intuos Pen ( finns bl.a. att beställa hos http://www.dustin.se ) och ritar i Paint. Det kan låta lite oproffsigt, men jag håller med Fv02 om att det enkla är det bästa...
Nu funkar det mesta utom kurser för de håller jag på att skriva.
Och: TYPISKT! Nu såg den ju skitbra ut i netscape... BRA! tänkte jag och öppnade i explorer. Så kommer vissa rader utanför... Urk... Men det SKA gå! : ) .
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2