webForumDet fria alternativet

Spara bild

Design & grafik

10 svar · 546 visningar · startad av Insider

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg
Frågan#1

När jag ska spara en bild från nätet går det bara att spara i bmp-format, fast det står att det är en jpg i adressfältet. Dessutom blir det sämre kvalitet på bilden efter att jag har sparat den.

Går det att spara den med bibehållen kvalitet på nåt sätt???

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Vad händer om du högerklickar på en bild och får upp en meny där du väljer "Save this image as..." ?

------------------
/Petra

Då kommer ett fönster upp där man skriver filnamn...namnlös är förvalt...bmp är enda filformatet som går att välja..
Sedan blir bilden sämre när man har sparat den än den var i webläsarfönstret....

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Då verkar det ju vara nåt med inställningarna eller så... :/

Stödjer ditt system "Drag & Drop"? Isåfall kan du ju bara ta tag i bilden och dra den ut på skrivbordet.

------------------
/Petra

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kolla hur din filassociering ser ut. Om du kör windows hittar du den under visa/mappalternativ/filtyper under utforskaren. Kolla så att du har en associering till övriga bildformat än bmp.

------------------
-PeW-

Det borde inte vara nåt fel med associeringen. Bilder öppnas alltid i ACDSee ..eller vad det heter...
Vanligtvis går det att spara bilder som jpg. (eller bmp m.m.)

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Vad kör du för OS, browser?
Kan du säga det så kan det hjälpa oss en liten bit på vägen... :)

Jag kör Win98 och IE 5.0.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Eftersom du skrev:

Då kommer ett fönster upp där man skriver filnamn...namnlös är förvalt...bmp är enda filformatet som går att välja..

så vidhåller jag att du bör kolla hur filassocieringen ser ut. Hittar du inget konstigt och du har sökvägar på jpg, gif ...etc till IE, så kan du ju prova att ominstallera IE 5

------------------
---Jippi!---

-PeW-

[Redigerat av PeW den 03 aug 2000]

[Redigerat av PeW den 03 aug 2000]

Medlem sedan juni 2000135 inlägg

Hej!
Jag har råkat ut för samma sak men har testat att ladda ner bilden igen och då har det lyckats, inte alla gånger men för det mesta. Det är ett knepigt problem eftersom det står *.jpeg i adress fältet, men som du säger enda alternativ är *.bmp när man ska spara

------------------
=:)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Detta kanske kan var till hjälp.
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q260650

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)