Jag har scanat in massa fotografi som jag både ska lägga ut på webben och trycka i en bok. Nu har jag problem med två av korten och jag hoppas på hjälp på hur man löser detta i Photoshop. Jag är inte så duktig på det programmet, så beskriv stegvis.
Det första problemet är när jag scana in ett kort med starka och varma färger. När kortet kommer upp på skärmen har scanen fövrängt kortet så att färgerna blir bleka och kalla.
Det andra kortet jag har problem med är ett kort som är taget på 60-talet. Det har anttagligen stått framme i solljus för det är solblekt, och alla färgerna är nästan helt borta, och fövrängda.
Tillslut undra jag vilken upplösning jag borde ha på bilderna för tryck.
Välj i menyn: Image
Välj Adjust, sedan Hue/saturation.
(I svenska versionen tror jag det heter något i stil med "bild/justera/färgmättnad")
Klicka i preview så att du kan se resultatet.
Genom att ändra värdet på hue justerar du bildens färgton, så att den t ex blir
varmare. Med saturation justerar du bildens färgmättnad för att få starkare eller mattare färger. Lightness är vad det låter som.
Jag har provat med deta med mindre lyckat resultat, åtminstoden vad gäler den första bilden. Den blir alderles för mörk istället, och färgerna blir inte snyggare.
Det kan ju hända att bildens färgspektrum "förvrängts" och då är det inte säkert att det räcker med hue/saturation.
Kan hända att du behöver ge dig på lite tyngre artilleri som curves m.m., men det är en hel vetenskap för sig, så det finns inga enkla knep att förmedla.
Du kan väl lägga upp en länk till bilden i webbupplösning, så kan jag eller någon annan försöka fixa saken och sedan skicka en exakt beskrivning på hur du skall gå tillväga med originalbilderna.
Jag tycker att Adjust-->Levels/Nivåer brukar funka på såna där bilder (auto i 80% av fallen) men som sagt prova med att scanna om dem och se då om du kan öka kontrast och sänka ljusheten. Ibland kan man få scanna om många gånger...
Lycka till
Nett
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e