webForumDet fria alternativet

Photoshop 6.0

Design & grafik

45 svar · 1 041 visningar · startad av Freestyler · sida 3 av 3

Frågan, av Freestyler

ZD Net har en intressant artikel om Photoshop 6.0. <http://www.zdnet.com/zdnn/stories/news/0,4586,2579792,00.html> \------------------ Per Sandström <http://www.sandstrom.f2s.com/> Des Cornichons Au Chocolat blev lite fel :) \[Redigerat av Freestyler den 01 jun 2000\]

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Det blir inte dyrare program för att en massa folk piratkopierar; de flesta skulle aldrig ha köpt programmet om de inte kopierade det, så då är det heller ingen förlust för företaget!

------------------
Mvh
Yrin Eldfjell

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Nej, jag skulle tro att den privata marknaden är reklam för dom och att de inriktar sig på företagen med fleranvändarlicenser (där pengarna finns). I linux exempelvis är ju det mesta fritt, men när det skall till större lösningar kostar det slantar(vilket är ju mer solidariskt riktigt).
Nä, jag tror att mycket av utvecklingen på programområdet har hämmats av stelbent, trångsynt inställning till de resurser varje entusiast har, hur många av er har testat en demo och sen kontaktat tillverkaren om vilka era önskemål om hur produkten ska vara? Som det är nu kastas ju nya (skarpa)versioner ut varannan månad, som alla kostar pengar. En produktutveckling som egentligen inte gangar någon annan än tillverkarens konto...visst tusan kostar det att avlöna programmerare men det är dubbelmoral att sätta en stor prislapp på en produkt och sedan inte skydda den bättre, vilket gör att diverse scriptkiddies hackar programmet, blir anklagade och sedan anställda som programmerare i företaget...(det är sant)
//är det någon som hänger med???
Dubbelmoralen ligger ju då i licenssystemet...

Tjohopp

------------------
-PeW-

[Redigerat av PeW den 11 jul 2000]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

De större företagen som typ Adobe, Quark Inc med mera, de sänder inte ut några betor till allmänheten. Bara till intresserade licensägare. Dessa får då skriva under avtal om att inte yppa något om den nya versionen och är i konstant kontakt med programutvecklarna med de problem som uppstår.

Har själv varit betatestare då jag lagligen äger många licenser. ;) :p

------------------
/Petra

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jahapp...men betor på adobe är ju inte särskilt hemligt/ovanligt ...licenserad eller ej. Jag har också betat flera program.
Dubbelmoralen jag pratar om ligger i alla dessa demos, som en del mindre nogräknande laddar in från höger och vänster för att sedan använda som fullversioner bara genom att hämta hem ett patch eller s/n. Med internet så är det omöjligt att skydda sig från detta utan att något görs från respektive företag. Varför jaga bara användarna när felet även ligger hos tillverkarna?
Fast detta har ju knappast något med webbgrafik att göra...annan tråd om det?

Hejhopp

------------------
-PeW-

[Redigerat av PeW den 11 jul 2000]

Medlem sedan jan. 200089 inlägg

Fast detta har ju knappast något med webbgrafik att göra...annan tråd om det?

ligger nog nå't i det. någon hjälpsam moderator kanske skulle kunna flytta över den här diskussionen till t.ex. "IT-Juridik" el. dyl?

bara en tanke...

/anthon
36pink

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Den handlade ju inte om det från början... Så det kanske är bäst att starta en ny tråd för att diskutera detta...

------------------
Mvh
Yrin Eldfjell

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)