CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Allvarligt talat, nog måste du väl erkänna att det är fel att stjäla????
Det är många, många mantimmar bakom program som till exempel Photoshop, med ditt resonemang så är det inte värt ett jota. Men lik förbenat så använder du programmet för att du tycker det är bra.
Går du inte i köttaffären också och snor en entrecote bara för att du tycker att slaktaren eller bonden ändå inte gör några förluster????
Det behövs inkomster för att kunna betala människor för att jobba på att förbättra och uppgradera ett program. Om det inte kommer in några pengar därför att folk kopierar programet olagligt så lär ju programmet dö ut så småningom. Inga pengar = ingen utveckling.
Jag accepterar inte att du försvarar stöld och priatkopiering är precis lika allvarligt som att du stjäl nåt i en butik.
------------------
/Petra
HHazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg Jag håller med dig helt Cyberpet. Detta är en ganska allvarlig fråga tycker jag. Själv anser jag att det är ganska givet att betala för de produkter man använder.
------------------
//
<title>Hazze</title>
BbughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg
Jag håller med dig helt Cyberpet. Detta är en ganska allvarlig fråga tycker jag. Själv anser jag att det är ganska givet att betala för de produkter man använder.
Jag sa aldrig att det är rätt att piratkopiera.
Däremot så överdriver företagen när de klagar över sina "förluster"...
/Bughawk
------------------
Mvh
Yrin Eldfjell
En annan aspekt av det hela:
Som student så kan jag ärligt säga att jag utnyttjade många piratkopierade program (dock inte Borlands produkter då dom licensierat dom till KTH).
De produkter som jag vant mig vid och trivs med kommer jag att vilja fortsätta att använda i mitt yrke och på så sätt så kommer företagen att få en ny kund.
Jag tycker att man kan se privat piratkopiering som en form av reklam. Om det sker på företag som utnyttjar produkten för kommersiellt bruk så är det dock en helt annan femma.
------------------
1010011010 - The binary number of the beast
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Med det resonemanget så kan man ju stjäla en bil och säga sig ha rätt till det då man ju inte jobbar som chaufför. ;)
------------------
/Petra
BbughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg
Med det resonemanget så kan man ju stjäla en bil och säga sig ha rätt till det då man ju inte jobbar som chaufför
Hmm...
Men bilen kostar ju en massa pengar att tillverka... Det man skulle jämföra isf var att man som privatperson skulle piratkopiera bilen. (Alltså att sno företagets ritningar och bygga den för hand... lite svårt va? ;) )
/Bughawk
------------------
Mvh
Yrin Eldfjell
Precis, ett datorprogram är ett imateriellt ting, medans en bil är av väldigt påtaglig materia.
Snarare skulle det väl vara som om jag tjyvåkte med bilen.
F.ö så är det rent juridiskt fel att prata om stöld då det handlar om imateriella ting.
------------------
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Om jag ritar en bild i datorn är den ju enligt ert resonemang imateriellt och därför då inget värt??? Så ni kan stjäla mina bilder och använda dem fritt och anse att det inte är olagligt???
Kom igen nu!!!
Jag som programmerare eller illustratör vill ju ha betalt för det jobb jag gör. Fråga vem som helst som jobbar som programmerare eller illustratör ska du få höra att de inte tycker om att folk själ deras kreationer.
------------------
/Petra
BbughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg Nu jobbar jag iofs inte som programmerare, men jag räknar mig ändå som en...
Och det programmet som jag skriver på för närvarande kommer jag inte att tjäna ett öre på - jag gör det för den goda sakens skull :p
M a o skulle jag inte bli förtvivlad om någon kopierade det ;)
/Bughawk
------------------
Mvh
Yrin Eldfjell
EemissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg I en värld då mer och mer av vår handelsvara består av mjukvara och olika imateriella lösningar, är det en förutsättning att man också får ta betalt för detta, om man så vill.
AanthonMedlem sedan jan. 200089 inlägg GODDAG ALLA GLADA! (oups, CL...)
ville bara inflika att det helt klart är olagligt att piratkopiera programvara enligt copyrightlagen (så att tala om materiella och imateriella ting är kanske lite fel...)
däremot är det en ovana som (tror jag med säkerhet) de flesta någon gång hängivit sig åt. jag vill på intet sätt mena att det skulle vara helt OK att piratkopiera, bara för att "alla gör det", men det är ett faktum att det är VÄLDIGT lätt att få tag på gratis programvara för närvarande.
tror faktiskt att det skulle kunna finnas fyra lösningar på problemet:
1. alla programföretag blir plötsligt mycket givmilda, och bestämmer sig för att sänka priserna drastiskt.
2. alla piratkopiebrukare bestämmer sig plötsligt för att låta den goda moralen styra, och lägger helt enkelt ner all egen produktion tills man fått ett välavlönat arbete.
3. Programtillverkarna lyckas utveckla ett kopieringsskydd som inte en hacker i välden lyckas överlista.
4. alla piratkopiebrukare blir plötsligt stenrika, och kan nu köpa alla trevliga och användbara program.
/anthon
http://user.tninet.se/~sae519i
---------
Hemsida: Klicka här...
Traditionell och
digital konstnär...
---------
AanthonMedlem sedan jan. 200089 inlägg [SPike.CoM]:
det var lixom lite det jag menade; såvida inte någon av dessa lösningar genomförs, så känns denna diskussion lite meningslös.
min ide är att alla försöker följa sitt eget samvete i denna fråga; tycker man att det är helt ok att OLAGLIGT kopiera och bruka andra människors kod, så finns det nog inte mycket som kan få en att ändra uppfattning.
men vad vet jag..?
/anthon http://user.tninet.se/~sae519i
Självklart kan dina bilder ha ett värde om dom uppnår verkshöjd, vilket gör det olagligt att utan tillstånd kopiera dom.
Anthon:
ville bara inflika att det helt klart är olagligt att piratkopiera programvara enligt copyrightlagen
Copyrightlagen?? Ordet du antagligen söker efter är Upphovsrättslagen.
------------------
AanthonMedlem sedan jan. 200089 inlägg [sgtpepper]:
oj, förlåt! råkade visst röra ihop "US Copyright Law" med svenska "Upphovsrättslagen". är hemskt ledsen om jag på något sätt genom detta oerhört slarviga misstag vållat Dig någon form av obehag.
hoppas innerligt att du någon gång i framtiden ska kunna förlåta mig!
/anthon
PS. hittar du någon mer fruktansvärd felformulering, så tveka inte att höra av Dig! DS.
neee.. blev lille anthon purken ;)
rätt ska vara rätt så jag tycker att sgtpepper gjorde rätt att kommentera vad det ska vara...
------------------
In Ogni Pietra Dorme Un Di Cristallo
AanthonMedlem sedan jan. 200089 inlägg [Freestyler]:
visst, jag ber om ursäkt (till sgtpepper oxå, förstås). det var lite lågt faktiskt. fick bara för mig att någon attackerade en felformulering som "hämnd" för att jag kritiserade att man jämförde materiella och imateriella ting, och agerade därefter. inte meningen att verka tjurig.
mycket barnsligt av mig!
/anthon
36pink
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Lika bra att alla spar sina kvitton då...eftersom marknaden flödar av patchar och s/n:s till de flesta inressanta program typ photoshop. Det rör sig ju inte om piratkopiering, eftersom programmen är fullversioner som laddas ned från tillverkaren men tidsspärren "meckas" bort. T.o.m Macromedia har uttalat sig om att det är en "positiv" reklam att marknaden fylls av deras produkter...olagligt eller ej. Hur bevisa att just min version är betald? - Kvitto.
<!-- Bara ett inflik från en totalt oskyldig och samvetsren kodare -->
;)
-PeW-
BbughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg De flesta programvaruleverantörerna brukar bifoga någon slags licens (som är tryckt som ett värdepapper...) Microsoft gör iaf det...
------------------
Mvh
Yrin Eldfjell
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jo, det är ju ett kvitto det med...fast nog kunde programmakarna hitta på bättre skydd - om de bara ville. Men jag håller med om att det är totalt fel att snatta program - det får ju alla andra lida för i form av högre priser.?
<!-- Tacka vet jag opensource!!! -->
------------------
-PeW-