Sico, du kanske är den som borde tänka efter lite. Att använda program utan licens är olagligt och om du har några mindre goda vänner kan du bli anmäld och blir då tvungen att betala sura böter... mycket mer än programmet i sig kostar.
Erik, det handlar om prioriteringar. Jag äger nästan alla de program jag använder, det är bara några shareware jag inte betalat ännu, men kommer göra det när jag utvärderat dem klart.
När det gäller Photoshop hade jag tur, jag fick en LE-version när jag köpte min scanner och har sedan dess uppdaterat den till en full version för samma pris som det kostade att uppgradera en fullversion. Tyvärr har de slutat med de erbjudandena nu, men de har billigare erbjudanden om man får LE-versioner.
självklart handlar det om prioteringar, men jag kan säga att jag lägger mina prioteringar på annat håll. Jag har ett intresse som kostar mig ca. 12 000 om året, nämligen hockey. Det är också tidskrävande så jag har valt att lägga mina pengar på detta istället.
men annars skulle jag kanske kunna köpa sådana här program! :)
------------------ Hobby: Att sortera mûsli
------------------
Matti, vad har det med saken att göra??
Jag har varit sjukskriven i snart 5 år och tjänar inte speciellt bra, men jag prioriterar. Erik har ju själv berättat att hockeyn är viktigare för honom.
Men likväl så innebär piratkopiering ett brott och det är åtalbart ovasett om du tjänar 25.000:- om året eller 250.000:-.
Att använda program utan licens är som att ladda hem mp3! Det är inte alltid lagligt, men alla gör det. Varför lägger man 7-800 spänn på nya PhotoShop när man har en kusin som gärna delar med sig av sina brända skivor? Hehe...
Näe, men allvarligt. När en dator kostar så mycket som den ju faktiskt gör, så lägger jag inte gärna flera tusen till på program som man kan ladda hem gratis o s v. Jag har liksom ett annat liv förutom datorn. Jag spelar hockey och som Erik nämnde så är det inte billigt direkt, jag åker snowboard, reser utomlands m.m.
Men varsågod att lägg flera tusen på program när staten redan snor nästan 40% av den lön man har. Jävligt hygglo! :)
Hur mycket pengar man har är avgörande om man ska köpa original eller kopia.
Men likväl så innebär piratkopiering ett brott och det är åtalbart ovasett om du tjänar 25.000:- om året eller 250.000:-.
Jupp. Men så länge deras programvara är så dyr som den är kommer inte många att ha råd att köpa den. Om de verkligen vill stoppa piratkopieringen borde dem utveckla bättre kopieringsskydd.
...vill de verkligen stoppa piratkopieringen borde de väl sänka priserna!? Visst skulle vissa riktiga snåljåpar fortsätta piratkopiera men Adobe (tillexempel) skulle förmodligen ändå tjäna lika mycket pengar eftersom de flesta små-medelpirater innerst inne skulle vilja ha ärliga versioner...blir liksom mycket lättare med support om det skulle behövas och så...
Det är nog ett moment 22 för de lär inte sänka priserna så länge många kopierar programvarorna, de vill ju ta in förlusterna någonstans.
För övrigt anser jag att har man ont om pengar och motiverar sina piratkopior med att de vill testa programmet för så finns det ju demo-versioner att ladda ner från de flesta stora programtillverkarna. Många program är 30-dagars demos medan andra låter dig inte spara filer.
Om du på något sätt förtjänar en inkomst av de program du använder så tycker jag att det en skyldighet att också betala licenser för de program du använder. Du kan nämligen åka ditt rätt kraftigt om du blir upptäckt och det är ju inte särskilt bra reklam inför dina framtida kunder.
Sen tycker jag att ni som pluggar ska snacka med programtillverkarna, kanske till och med starta en världsomspännande namninsamling för att kräva studentrabatter på programmen.
Jag betalade ungefär 5.000:- för 5-6 år sedan för en billig, begagnad skanner (då kostade de minst det dubbla nya), på köpet fick jag Photoshop LE 2.5. Efter ett par år fick jag erbjudande från Adobe att uppdatera till Photoshop 4.0, det var samma pris oavsett om jag hade en LE-version eller en full version av 3.0, så det var ett erbjudande som inte gick att tacka nej till.
Nu uppdaterar jag ungefär varannan version då varje uppdatering också kostar pengar. Det är framförallt heltalsuppdateringarna (dvs 4.0, 5.0 och nu 6.0) som är mest intressanta då de oftast tillkommit helt nya funktioner.
Jag har alltså inte målet att alltid ha senaste versionen, jag köper då hellre en licens begagnad (som jag gjorde med FreeHand nyss) och uppdaterar sedan den licensen det året medan Photoshop får vänta till 6.0 släpps.
Det är nog ett moment 22 för de lär inte sänka priserna så länge många kopierar programvarorna, de vill ju ta in förlusterna någonstans.
Vilka förluster?
Privatpersoner som kopierar program som typ Photoshop skulle knappast gå och köpa det...följaktligen så kan programföretagen svammla om miljardförluster, men dessa förluster finns bara på pappret... I verkligheten existerar de inte...
/Bughawk
------------------
Mvh
Yrin Eldfjell
[Redigerat av bughawk den 30 jun 2000]
285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2