webForumDet fria alternativet

transparenta gif's

Design & grafik

7 svar · 456 visningar · startad av erik

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg
Frågan#1

halloj!
när jag ska spara mina transparenta .gif filer i Photoshop 5,5 blir de inte precis fina. Hur jag än ställer in inställningarna så blir det fula kanter och konstiga färger på bilden.

Nån som har någon lösning på detta?

------------------
666 - I am the beast!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag brukar alltid se till att jag har en bakgrundsfärg som ligger i närheten av själva sidans bakgrundsfärg för att komma så nära som möjligt när jag gör transparenta giffar.

I Photoshop kan du dessutom välja mer än en färg som bakgrundsfärg. Detta gör du enklast genom att först göra bilden till Indexerade färger sedan gå under arkiv och exportera bilden till Gif89a.

Eftersom bilden då är redan indexerad kommer du att kunna ange fler färger med pipetten (håll ner skift-tangenten) och kan då minska de fula kanterna runt omkring. Ibland får man pilla lite för att få det snyggt, men det funkar otroligt bra och förhandsvisningen ger dig ett rätt bra hum om vilka färger som lyser igenom.

Lycka till,

------------------
/Petra

[Redigerat av CyberPet den 13 jun 2000]

Medlem sedan apr. 2000313 inlägg

Har du 5.5, så använd save for web. Kryssa i transparency och på Matte väljer du färgen som ligger i bakgrunden på sidan. Använd inte web-safe palett utan nån av de andra (selective, perceptual eller adaptive). Det finns en del andra skojiga inställningar typ antal färger, där man kan komprimera bilden betydligt, och ändaå få den att se snygg ut. Testa dig fram.

FOTNOT:
I ImageReady (som följer med 5.5 gör du detta innan du sparar bilden optimerat).

/ m a r t i n

------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se

Medlem sedan juni 20003 inlägg

Jag har skrivit en liten förklaring på hur jag brukar göra. Ta en titt och se om det kanske kan hjälpa dig en bit på traven.

:: Save for web ::

Lycka till
/Maa

------------------
Goldeneye Design & Assoc.

tack, maa!! :)

------------------
Hobby: Att sortera mûsli
------------------

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Har samma problem jag...

Men har kommit på följande...man gör en bild i photosop tar och sparar den som bild.psd och sedan öppnar man den med paintshoppro (gifanimator) som är ett tilläggsprogram till paintshop pro 6. då är det bara att spara som en vanlig gif och välja färger mm. Funkar klockrent!

Det fina är att man även kan spara i formatet psd från paintshoppro om man vill gå från andra hållet...

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Medlem sedan dec. 1999106 inlägg

Jag brukar "spara för web" i Photoshop, välja gif och optimera och pyssla. Sen öppnar jag gif-bilden i Photoshop och exporterar till Gif och kan då välja exakt vilka färger som ska vara transparenta (jag testade att göra den transparent med en gång i "spara för web" men då blev den helsjuk...)

/Nett

jag tyckte maa's förklaring var bra :)

------------------
Hobby: Att sortera mûsli
------------------

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)