webForumDet fria alternativet

Transparent bild-problem

Design & grafikur Design & Grafik

4 svar · 529 visningar · startad av Petter

PetterMedlem sedan mars 200013 inlägg

Får inte riktigt kläm på transparenta bilder i PS 5.5.
När jag markerar en bilds bakgrundsfärg och väljer att exportera den som genomskinlig gif-bild så får jag en vit liten gräns utanför "innerbilden"... detta syns ju inte om man har vit bakgrund men om man har en annan färg på bakgrunden så blir det ett vitt smalt streck utanför "innebilden"... det andra är dock genomskinligt...
Vad gör jag för fel...?

Passar på med en fråga till... lite fel avdelning men... i DW3, när man infogar en bild/tabell/objekt direkt på sidan så hamnar den inte absolut längst upp mot kanten eller mot sidan... det är ett litet mellanrum. Jag villa alltså ha bilden "px=0" både höjd och bredd, utan att använda "layers" förstås...

------------------
///Petter

TomasMedlem sedan feb. 2000220 inlägg

Angående ditt DW3 problem får du nog lägga till topmargin="0" och leftmargin="0" i bodytagen...

------------------
/ Tomas
http://go.insane.org

PetterMedlem sedan mars 200013 inlägg

Tack... det funkade... såklart...

------------------
///Petter

McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg

Transparent bild photoshop har lite problem med transparenta bilder verkar det som, samma sak händer för mig.

Gör bliden i photoshop spara den och öppna bliden i paintshop pro istället och gör en transparent blid där...

Så har jag löst problemet med den fula vita ramen som blir....

//McD

------------------
McD -
Burgers for the people!
www.mcdz.net

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

En fråga, har du gjort bakgrundsfärgen mörk eller ljus? För smartaste sättet att göra en snygg transparent är att använda den färg som ska vara bakgrundsfärgen som bakgrund som man sedan väljer i Photoshop. Går inte det (dvs just den färgen finns i själva bildelementet) kan man ju använda en färg med liknande mörkhet/ljushet som bakgrunden.

Man kan också markera fler än en färg som transparent i Photoshop genom att använda pipetten.

------------------
/Petra

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)