webForumDet fria alternativet

photoshop

Design & grafik

5 svar · 243 visningar · startad av mwin

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg
Frågan#1

hejsan..
jag har ett knepigt problem.
När jag sparar till .jpg och .gif bilder i photoshop så ändras bildens nyans på något märkligt sätt. Detta upstår bara när bilden sparas som .gif eller .jpg.. men inte när man sparar som .psd.
Mina färginställningar är
webstandard och jag har testat med några andra utan resultat. Jag har kört spara för webben och vanlig spara.. resultatet blir desamma..

någons som vet hur man blir av med detta??

[Redigerat av mwin den 27 jan 2002]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Sparar du som web?

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan dec. 200128 inlägg

.jpg och .gif är två olika sätt att komprimera bilder. Dvs. man tar bort information för att få ned filstorleken vilket är önskvärt när det handlar om webb-bilder. Det betyder alltså att kvaliten blir sämre.

.psd är Photoshops eget redigerbara filformat. Om du jämför storleken mellan en .psd-fil och motsvarande .gif-fil så ser du att storleken diffar betydligt.
.psd-filen har all information kvar, medan .gif-filen har komprimerats för att få ned filstorleken.

Du kan ju ställa in hur mycket du vill komprimera. Enkelt uttryckt kan man säga att det handlar om att hitta balansen mellan kvalitet och storlek.

dema : skillnaden på färgen är så stor att jag är 100% säker på att det inte beror på kvaliten och komprimeringen. Jag har testat olika kvalitéer utan att få nåt annat resultat..

cyberpet : ja och sparat vanligt också. ingen skillnad.

------------------
/m

Medlem sedan mars 2001185 inlägg

i vilket bildläge/färgläge arbetar du ?

om du arbetar i CMYK, och sen sparar i GIF/JPEG (RGB) så blir det inte exakt likadana färger.

kan vara det som är problemet...

------------------
B44Z

SuPeR_ToBBe : det verkar inte vara det.

------------------
/m

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)