Vad skall man tänka på när man gör och skickar filer för tryck?
Jag har hittils bara skickat lite enklare saker men nu kommer det troligtvis bli dubbelsidiga med ovanliga fonter etc. Hur gör man exempelvis med dubbelsidiga foldrar på 6-7 blad i A4-format?
För att hålla kostnaderna nere gör vi våra egna original så långt det går men det skulle vara skönt att göra de helt klara så de inte behöver fakturera oss för moment vi lika gärna kan göra. Jag jobbar i illistrator och PC.
Sexsidiga foldrar i A4-format och du gör dem i Illustrator? :q
Varför inte använda riktiga layoutprogram som Pagemaker, Quark XPress eller InDesign?
Nåväl, så länge du gör en fil och skickar det till tryckeriet/reprofirman så har du gjort ett original (naturligtvis skickar du med en utskrift också) som de sedan rippar, skriver ut på film och skickar till tryckeriet som monterar filmen på plåt eller tryckvalsar och kör igång.
Vad man ska tänka på? Tja, att alla bilder man använder är separerade i CMYK och inte i RGB, att alla bilder och typsnitt skickas med - och att kolla detta både en andra, tredje och fjärde gång. ;)
Där har man en fördel av layoutprogrammen då de ofta innehåller en funktion för att kontrollera att alla bilder finns med, vilka typsnitt som används med mera. XPress kan till exempel samla ihop allt i en rapportmapp där du hittar själva layoutfilen, alla bilder och typsnitt och dessutom en rapport som textfil. Bara att ta hela rapportmappen och bränna på cd eller lägga på zip. :)
Visst kan du lämna över mycket jobb till repro, men använder man bara lite sunt förnuft och inte är helt bortkommen framför en dator går det som smort.
Kom bara ihåg att få ett korrektur som ni ska godkänna - de fel som är på korrekturet och som inte påpekas kan ni inte lasta tryckeriet för sen. ;)
Om ni är osäkra kan ni alltid slå en signal till de företag ni tänkt arbeta med, de hjälper gärna till och om ni frågar snällt får ni säkert komma på studiebesök - att bara se det framför sig underlättar väldigt framför datorn senare. :)
------------------ Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
Sexsidiga foldrar i A4-format och du gör dem i Illustrator?
Varför inte använda riktiga layoutprogram som Pagemaker, Quark XPress eller InDesign?
En kostnadsfråga, crack kommer givetvis inte på tal. Men jag ska överväga kostnaden om det ger sådana förbättringar att det minskar andra kostnader. Vad är det mest väsentliga skillnaden i ett sådant program? Jag kommer ursprungligen från CAD-branschen så jag känner mig lätt hemma i renodlade vektorprogram SignLab, CDR8, cashmate, Enroute, Illustrator etc.
Anger du storlek på bladen, antal, formatering (fram-, baksida)etc. i InDesign? Jag har tidigare använt pagemaker lite men jag gillade det inte alls, tyckte snarare att det gav mer begränsningar i formgivningen. Kan man redigera noder och kurvor? Vad finns det för möjlighet till färgangivelser?
Andra fördelar? Det jag är intresserad av är främst InDesign då jag har gott förtroende för Adobe.
Hint: PageMaker köptes av Adobe för många år sen... ;)
Fast Indesign är mer likt Photoshop och Illustrator tydligen - jag har aldrig använt det då min reprofirma svär eder över just det programmet.
Nåväl, för att ta det från början kan du ha nästan vilka format du vill på dokumentytan - det anger du när du skapar det tomma dokumentet. Kan också ändras efterhand.
Vad gäller färgangivelser har du alla möjligheter du vill att ange färgen med RGB- eller CMYK-värden, hexabinärt om du så vill, alla Pantoneskalor och så vidare. Färg är absolut inga problem.
Mitt viktigaste argument är textblocken. I Illustrator kan du mixtra med texten en hel del, men när det är längre texter som ska formatteras, högerställas, knipas med mera är ett layoutprogram fullständigt överlägset.
Kurvor (jag antar att du menar vektorbaserad grafik här) är det lite knivigare med. Högskolan har inte uppgraderat till den senaste versionen av varken Pagemaker eller XPress, men de nyaste ska klara av att redigera kurvor, de äldre versionerna fixar inte det.
Hur som helst har du mycket att vinna på att använda ett riktigt layoutprogram framförallt när du lämnar det till tryck. Jag misstänker att du får både ett och annat höjt ögonbryn om du skulle lämna in en åttasidig broschyr i ai-format... ;)
------------------ Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
En 6-sidig broschyr ska väl funka i Illustrator. Tänk bara på att du gör utslutningen rätt direkt, annars kan det bli problem (och ett jobb tryckeriet kommer att ta betalt för).
Stefan har kommit med bra tips redan. När det gäller fonter så måste du se till att du skickar med dem också, importerade bilder som inte är vektorgrafik måste också med. Det går annars att göra originalen som pdf-filer så blir du av med ovanstående problem. Glöm heller inte att kolla så att inga bilder blir i rgb då trycket är i cmyk.
Provtryck är aldrig fel heller för att vara säker på att färger och utskjutning stämmer.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Tack för alla tips, jag skall kika närmare på InDesign, men en fråga när det gäller layout-programmen: Hur använder man sig av Clipping-mask? I Illustrator fungerar den utomordentligt och jag använder den konstant, finns den funktionen även i InDesign och vad tycker repro- och tryckfirmor om dessa? Får de göra om för att få det att passa?
Tack för all hjälp, helt enkelt suveränt att ni orkar!
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e