webForumDet fria alternativet

Textövertoningar i Photoshop

Design & grafik

8 svar · 292 visningar · startad av arro

Medlem sedan okt. 200154 inlägg
Frågan#1

Hur gör man övertoningar i text i Photoshop? Alltså att texten ändrar kontrast (och färg) beroende på bakgrunden. Blir ljusare på mörka partier och tvärtom?

------------------
/arro

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Högst upp på lagerfliken har du en drop down meny där du har en hel del olika alternativ att välja på.

------------------
mvh /
Get In Shape ++ hyp3

Medlem sedan nov. 2001116 inlägg

Är det inte enklast att skriva i maskläge, eller vad det nu kan heta, och sedan använda gradien tool eller (på sve. övertonings verktyget?)

Hur skulle jag göra då? (med maskläge och övertoningar) Jag vill inte att texten ska tonas som en gradient, utan beroende av hur bakgrunden ser ut.

Del Pero, jag hittar inget lämpligt blandningsläge. Vet du att man ska göra så och vad ska man göra isåfall?

------------------
/arro

hmm... du har testat att leka med alla blandningslägen och genomskinlighet?
man skulle inte kunna få se bilden du behöver hjälp med?

CyberPet kan nog ha svaret på den här frågan... *lockar*

------------------
mvh /
Get In Shape ++ hyp3

Här är den del av bilden där jag har problem. Jag vill ha att texten ska kontrastera mot bakgrunden. Har testat alla blandningslägen, det som kommer närmast är Overlay, men då blir texten alldeles för transparent och ljus.

------------------
/arro

Har du testat att duplicera lagren och leka lite med olika blandningslägen?

Svårknäckt nöt detta...

------------------
mvh /
Get In Shape ++ hyp3

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Tyvärr finns det inget enkelt sätt så vitt jag vet. Inget färdigt filter eller inställning. Jag ska fundera på en lösning som kan funka.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan nov. 2001183 inlägg

Använd textverktyget och välj mask/markeringsvarianten av detta (om du nu har 6.0?). Om nu allt under textytorna ligger i ett lager (eller sammanfoga lagren därunder), kopiera och klistra in. Välj Bild-Ställ in-Invertera (ctrl+i). Detta lager du nu får kan du sen labba mer med men nu har du i allafall inverterat den yta där texten "träffar".

------------------
exjan

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)