Om jag försöker öppna en JPEG som kommer från kameran (Nikon coolpix 880) så poppar det upp en dialogruta i Photoshop som frågar om jag vill uppdatera bilden:
Det spelar ingen roll vilket alternativ jag väljer, rut***** kommer fram hela tiden!
Om jag väljer att uppdatera och sedan snabbt stänger själva bilden så kan jag spara den i annat namn och därefter så kan jag öppna den o redigera etc..
Hemma har jag aldrig haft samma problem med varken 5.5 eller 6.0 & samma kamera!
Brimba: Tvätrom.. Jag använder Nikons program "Nikom view 3.0" eller vad det heter.. Sen kopierar jag bara bilderna till HDD.. Precis som jag gör hemma.
La du den i samma katalog, eller öppnade du från emailet?
Prova isåfall att lägga tillbaka filen i samma katalog som innan, och se om samma problem uppstår.
Du kanske har någon sorts övervakning på katalogen :q
Jag funderar vidare: Jag missstänker att det är någon information i bilden som försvinner när den mailas, men som finns när du öppnar den direkt efter du kopierat dem från minneskortet.
Dock tror jag nog att du får kolla igenom om det är något som skiljer sig från hemmadatorn och jobbet. Det kan vara allt från olika versioner av programmet till operativsystem, tillägg (skrivare mm) som kan vara annorlunda än maskinen på jobbet. Kolla även alla inställningar i Photoshop om de stämmer med dem du har hemma eller om det kan vara nån liten skillnad som du inte direkt ser.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.