webForumDet fria alternativet

Photoshop 6

Design & grafik

13 svar · 314 visningar · startad av Annette

Medlem sedan apr. 2001129 inlägg
Frågan#1

Jag har nyligen skaffat Photo Shop 6. Denna nya version har en mycket användbar grej nämligen "Save for Web"-alternativet under File-menyn.

Problemet jag har är: hur jag än gör, kommer jag inte åt detta alternativ längre. Vad kan ha hänt?

* Jag har provat att installera en ny version över den gamla - men ingen skillnad.
* Jag har avinstallerat programmet och installerat det på nytt - men ingen skillnad.
Fortfarande är alternativet "Save for Web" inaktivt.

HJÄLP!!!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Låter skumt, vad är det för bild du vill spara för webben? Eller är det alla bilder? Det enda jag kan tänka mig är om det är någon bild som kanske inte är 8-bitar eller nåt annat (kolla bildformatet).

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

:r... Jag såg ju helt fel, tänkte automatiskt på Paint Shop eftersom du skrivit Photoshop... Ja ja, hur som helst...
Jag har också haft det problemet, när jag avinstallerade och installerade igen försvann det dock.

Men, när jag arbetade i Pshop 6 igår märkte jag att vissa dialogrutor såg ofullständiga ut och att andra vägrade visas eller var gråa. Jag provade att stänga några andra minneskrävande program - och då fungerade det.

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

[Redigerat av mott den 01 jun 2001]

[Redigerat av mott den 01 jun 2001]

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Annette:
Har du ImageReady installerat??

Medlem sedan juni 200199 inlägg

Den bästa lösningen som alltid fungerar: Starta om datorn med cd-rom stöd i dos. Skriv "format c:\" installera sedan om windows och sen photoshop så fungerar nog allt som det ska igen

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du kollat så att inte "Image - Mode" står på "Multichannel"? Då försvinner möjligheten att välja "Save for web"

/me tror också på SirPeters förslag.

- Nej, jag kör inga andra program än Explorer samtidigt, trodde oxå att det var problemet.

- Ja, Imgage Ready är installerat. Hurså?

- Har oxå funderat på "format c:\".

- Nej, den står inte på "multichannel" utan på "RGB color".

- Ja, det är likadant hur jag än försöker göra en bild.

//Redigering//
Har precis installerat samma version på en annan maskin i nätverket och då fungerar valet "Save for Web" i den maskinen. Tydligen ligger felet i min maskin.

Tacksam för fler förslag som kan ha orsakat felet!

//Redigering//

/Annette

[Redigerat av Annette den 05 jun 2001]

- Ja, Imgage Ready är installerat. Hurså?

Tolkade först ditt problem som att "Save for web" försvunnit från Filemenyn men kom sen på det var "gråat".

Viss är det "gråat" (dvs inaktivt).Det finns kvar men är inte tillgängligt.

------------------
/Annette

Har just tömt min maskin med hjälp av "ghost" som vi har här i nätet. (Den hämtar alla filer till de program vi behöver (inte PhotoShop) från servern). Efter det har jag installerat PhotoShop 6, men resultatet är fortfarande det samma. "Save for Web" är FORTFARANDE inaktivt!!!

Nu tröttnar jag snart (jag som tyckte jag hittat ett kanon-program).

HJÄLP!!!!

------------------
/Annette

Det ÄR ett kanonprogram.

Frågan är ju om du inte har "Ghostat" tillbaka samma problem du hade innan, det låter ju onekligen som nåt är fel som nu är tillbaka.

Jag skulle föreslå total formattering av datorn och nyinstallation av all istället för att kopiera gammal data via Ghost.

------------------
/Petra

Troligen är det så du säger Petra, men jag har gjort det enklare för mig. Jag har bytt dator. En maskin där PhotoShop aldrig tidigare varit installerat.

Tack för alla bra förslag. :D

------------------
/Annette

Smidigt! :D

------------------
/Petra

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)