webForumDet fria alternativet

Manual Photoshop 6

Design & grafik

15 svar · 693 visningar · startad av Börje

Medlem sedan juni 2000135 inlägg
Frågan#1

När nöden är som störst frågar man på webForum...
Jo, är det nån som vet var man kan ladda ner en pdf-manual till photoshop 6, helst på svenska så klart?

m.j.v.h
Börje
(j=jätte)

------------------
=:)

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

F1 funkar ganska bra. Visserligen inte i pdf men som sagt nöden har ingen lag ;)

------------------
En stängd mun fångar inga flugor....

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Du får ju en manual när du köper programmet.

Jag börjar bli less på alla människor som i brist på manual där för att de piratkopierat programmet frågar hur det funkar istället för att skaffa en laglig kopia av programmet och läsa manualen själv.

*suck*

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan juli 2000228 inlägg

Jag tycker som CyberPet.... :r

Å andra sidan har jag heller ingen manual till Photoshop, har däremot lärt mig en hel del på att testa olika funktioner i Photoshop + att jag just nu går i skola å lär mig enu mer om Photoshop.

------------------
EmPeRoR vet inte ett skit om precis någonting, men jag tar i alla fall emot e-post .Det är det inte alla som gör!

Medlem sedan juni 2000135 inlägg

Eftersom jag själv går skola med ersättning på a-kassenivå 7000:- i månaden så har jag inte råd att köpa en licence för 8-10000:- men jag är av den fallangen att programmakarna ändå känar på kalaset för när jag kommer ut i jobb så kommer jag ju naturligtvis att be arbetsgivaren köpa dt bästa programet som jag ju kan då och då tjänar dom ju på det ändå men det här är ju naturligtvis fel forum för en sådan diskussion, antar jag...
Börje =:)

------------------
=:)

Jupp. Dessutom strider det mot forumets regler att uppmuntra piratkopiering. ;)

------------------
/Petra

Medlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Man kan väl ha en laglig verion utan att ha en manual :q

Ta en skola t.ex, fleranvändar licens men bara en manual. Ett företag, fleranvändar licens men bara en manual.

------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda

Mjae, då finns ju en manual. Då får man gå till ansvarige och be att få låna manualen. ;)

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

och om flera vill ha manualen samtidigt?

------------------
Get In Shape

Då får man turas om. Eller så får man beställa extra manualer från Adobe.

Jag tycker diskussionen börjar spåra ur. Det finns ingen anledning varför jag skulle uppmuntra till piratkopiering oavsett vad du säger.

------------------
/Petra

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Om du vill ha manualen: köp programmet. Har du inte råd: välj ett billigare alternativ. Programmet Gimp är billigt (gratis) och kraftfullt, helt klart värt att lägga ut inga pengar alls på.

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Vänta lite nu, jag håller med Rossifumi och Del P - skulle 7000 studenter på Högskolan i Jönköping springa till Helpdesk och slåss om, säg ett tjugotal manualer - som dessutom säkert som amen i kyrkan skulle få fötter och försvinna inom en månad? :q

Visst att 90% av de som frågar efter manualer har piratkopior, men för de som verkligen sitter i den situationen jag nyss beskrev (och som jag befunnit mig i många långa nätter på högskolan när Helpdesk hur som helst är stängt) har inte mycket till val... :l

F1 i all ära, men vid fler än ett tillfälle skulle jag ha gett ett icke föraktfullt antal av mina akademiska poäng för en manual... ;)

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Så du menar att skolan bara har 20 licenser och det är 7000 elever som använder programmet samtidigt? :o

Hur skolan löser hur manualerna distribueras är ju inte MITT problem.

En manual till Photoshop kommer du inte att hitta HÄR. Däremot finns det säkert sajter som är nästan lika bra som en manual som har så kallade "tutorials" hur man använder programmet.

------------------
/Petra

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Så du menar att skolan bara har 20 licenser och det är 7000 elever som använder programmet samtidigt?
Nejnejnej, det var ett exempel om högskolan skulle köpa in ett antal extra manualer (som INTE ingår vid såpass många licenser som högskolan nu har) och att det inte skulle fungera på det sättet.

En manual till Photoshop kommer du inte att hitta HÄR.
Nä, det vet jag och det hoppas jag du förstår. Vad jag däremot funderar kring är om Adobe kunde lägga upp sådana mot att man har ett äkta licensnummer till exempel. Endast en nertankning per licens då.
Då vore det en barnlek för till exempel ett större företag att lägga upp denna pdf på intranätet. :)

Visst skulle en och annan hitta ut på internet, men under hyfsat kontrollerade former borde det kanske kunna hållas till ett minimum.

..eller kanske inte. Äh, jag skiter i det... :e

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag har tänkt skaffa P-shop i Mac OS X-version och tänkte nämna en sak:

*Det borde finnas en kompletterande PDF-manual på ORIGINAL-skivan, jag har sådana på mina originalskivor till InDesign (1.0 och 1.5, som jag uppgraderade till). En piratkopia har väl inte dessa antar jag och jag förstår varför Adobe inte distribuerar PDF-versionerna via nätet.

En lösning på problemet med licenskostnaderna är ju att köpa en äldre version begagnat och se till att licensen överlåts (till en själv). Sedan kan man ju uppgradera ärligt till 6.0 (från ex. 4.0) och få manualen ärligt.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

*kollar min originalskiva* Ja titta på f-n, där finns ju en användarhandbok, den har jag helt missat. Hoppas att piratkopierarna ser till så att dom inte tar med den när dom gör illegala kopior av programmen. :e

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)