webForumDet fria alternativet

Virtuellt minne i PS 5.5

Design & grafik

3 svar · 291 visningar · startad av Web-Tor

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Frågan#1

Jag undrar hur man skall ställa in det virtuella minnet i Photoshop.

Under "Inställningar" kan man välja fyra olika virtuella minnen och jag har bara det första inställt och där är "Startskiva" markerat. Kan detta vara riktigt?

Jag undrar också vilka inställningar man bör ha för "Cach-nivå" och "Faktisk minnesåtgång". :q

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nu vet jag ju inte hur det funkar på PC då det är lite annorlunda än på Mac, men inställningen för startskivan är ju standard, så har du ont om plats på den men har en sekundär disk så ställ in mot den istället. Annars är väl regeln att ställa in mot den skiva som är snabbast då programmet går ner på skivan och swappar när det fysiska RAM minnet inte räcker till.

I Mac ställer vi bara in minnesåtgång (troligen "faktiskt minne" och vilken disk som programmet ska "swappa" ner på när minnet tar slut -- vilket det alltid gör om man inte har typ en gig med minne).

Ge Photoshop så mycket minne du kan med andra ord. Hur cachen funkar vet jag inte, du får nästan testa och se om det blir rappare med hög cache eller långsammare. Det kan ju vara så att med cachen inställd kan det bli segt och jobbigt, likaväl som det kan bli tvärtom.

Inte vet jag om du blev något klokare av detta... men kanske en aning hjälper det.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Ok. Startskiva är alltså den partition som man startar från.

I "Cach-nivå" står det just nu 4 och det säger mig ingenting.
Jag kan även välja om jag vill "Använda cache för histogram" eller inte. :q

Just nu så har PS en "Faktisk mennesåtgång" på 116466K.

Ja, ja, det bästa är väl att inte röra på något alls... :)

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Japp, det stämmer med partitionen. :)

Japp, jag tror inte du behöver pilla i något, det låter som ganska bra inställningar. :) :)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
155 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)