BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg När jag scannar en bild med min Agfa SnapScan 1212 till Photoshop 5.5 så blir bilden en aning "skotskrutig"...
Se här: www.lifestyleshop.nu/rutbild.jpg
Samma problem hade jag med min gamla scanner samt ännu en scanner som jag lånade.
Vart bör jag börja min felsökning?
Jag har laddat hem de nyaste drivarna till grafikkortet utan skillnad.
Lite jobbigt problem när man behöver scanna runt 200 bilder till en hemsida ;)
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Grejen med "skottsrutigheten" är den att bilderna du försöker scanna in redan är tryckta... Då bildas det ett "raster" för att upplösningen i scannern är för låg, eller nåt sånt.. ;)
(För jag antar att detta problem uppstår när du försöker scanna in bilder från tidningar och andra tryckta grejer?)
------------------
"Moral är bara en fråga för människor som inte redan befinner sig i helvetet" - Wally
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Det heter egentligen moiré och är ett mönster som bildas på grund av de olika rastervinklarna de olika tryckfärgerna har. Nu kommer jag inte ihåg vilka vinklar de olika färgerna har, men det är typ 0°, 15°, 30° och 45°, så du kan försöka med nått mittemellan för att fösöka komma "i takt" med rastervinklarna.
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg Det går inte att manuellt ställa in vinklarna i scannerprogrammet som jag har ;(
Går det att använda vilket program som helst till en scanner? Alltså typ som man gör med en cdbrännare?
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg ... beror på, har själv bara erfarenhet av windows miljö och där använder de flesta program (alla?) däribland photoshop ett system för att hämta in bilderna som kallas TWAIN ,Tecnology Without An Interesting Name förresten :) Det är då alltså inte photoshop som scannar bilden utan ett program som följer med drivrutinerna.
hur det fungerar under mac har jag ingen som helst aning om :)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Bitstate, ett litet tips... längst ner i varje inlägg så syns det vilken webbläsare frågeställaren har. ;)
Bire sitter alltså på PC.
För övrigt kan jag också säga att Mac också använder Twain.
------------------
/Petra
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg ...Och nu är problemet löst! :) :) :) :)
Hittade en liten inställning efter mycket om o men som gjorde att bilderna blir rätt!
Nu återstår bara att få scannerjäveln att inte hänga sig hela tiden...
Tack alla för visat intresse! :)
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg Tänkte inte på det :), konstigt faktist eftersom jag själv kör ...titta efter ;) och har ställt om det själv. Opera identifierar sig normalt (from. version 4 tror jag) som mozilla 4 för att undivika att servrarna vägrar att skicka sidor. Rebellisk som jag är har jag dock ställt in så att opera identifierar sig som .. jepp opera ;)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg :e Bitstate
------------------
/Petra
ChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg Den där lilla inställningen du hittade, Bire, var det under "Orginal Type", eller :q
elfwingMedlem sedan apr. 20001 521 inlägg Såna där mönster som uppstår när man skannar från en tidning eller ngt tryckt material kan man ta bort genom att lägga på lite mer suddighet i bilden ... !
Funkar iaf här ... :)
Om skannern hänger sig "hela tiden" så kan det bero på att du försöker skicka mess på ICQ:n samtidigt som du skannar .. då hänger sig min villkorslöst VARJE gång..;)
------------------
En "smilis" säger mer än 27 ord!!!
Jo, och ett annat sätt är att minska ner storleken på bilden rejält.
Fast det som funkar bäst är ändå att använda Descreen inställningen som nästan alla scannerprogram har. 133dpi brukar man använda för vanliga tidningar har jag för mig, men oftas brukar det stå alternativ som Newspaper, Magazine och Art Magazine.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg När jag läser in rastrerade bilder och därmed drabbas av moiré brukar jag ta in dem i Photoshop och lägga på en pixels (eller mindre) gaussisk oskärpa. Det har givit bra resultat varje gång jag gjort det, eftersom moirén försvunnit.
Lägger man på försiktig oskärpa slipper man suddigheten. Skulle det ändå bli lite suddigt går det att fixa genom viss uppskärpning (Oskarp mask), men det måste göras försiktigt.
Det är i.a.f dessa metoder jag brukar använda för att fixa rastrerade bilder.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg Förtydligande: man slipper alltså den suddighet som uppstår då man lägger på för mycket oskärpa. Har man lite sådan försvinner moirén, men bilden blir inte lika skarp som innan, men bra mycket snyggare.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
WeylandMedlem sedan jan. 20019 inlägg Ily - eller så scannar man i 600-1200dpi och kör oskärpa å korrigerar lite.. för att sedan skala ner enormt.. brukar funkar bra oxå - fast det tar ett litet tag att scanna så phett med en vanlig usb-scanner tex.. . ;)
/Weyland