webForumDet fria alternativet

Font utan fyllning

Design & grafik

6 svar · 324 visningar · startad av Rödalacket

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg
Frågan#1

Finns det någon font där inte hela bokstaven är fylld utan bara en tunn linje runt om.
Har försökt att åstakomma den effekten jag vill åt i Photoshop men när man markerar det man har skrivit och väljer att dra ihop markeringen 1 eller 2 px och fyller den nya markeringen med vitt, alternativt trycker på delete så blir linjen som är kvar då hemskt taggig.
Hur gör man för att det skall bli bra?

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Många fonter har en "outline" version. Men det ska funka bra att göra om ett typsnitt till banor och ange tjockleken på linjen sen.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Jag skall testa det, om jag förstod vad du menade... :)

Jag gjorde som så att jag gjorde det dubbelt så stort som det skulle vara och sedan förminskade bilden, då blev det rätt så bra.

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Nu använder jag inte Illustrator utan FreeHand, men det borde finnas en fuktion även i Illustrator där du förvandlar en text till banor. Dessa banor är ju vektorgrafik, så du kan förstora och förminska dem hur mycket du vill och det ska ändå bli bra.

------------------
/Petra

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Om jag nu förstått problemet rätt så borde du kunna göra så här:
I photoshop (jag använder 5.5:an)så kan du använda Type Mask Tool (som skriver ut ord i "markeringsform" och finns bredvis den vanliga type-toolen) och skriver vad du nu vill skriva. Sen går du helt enkelt till edit-menyn (eller redigera som den heter på svenska antar jag) och väljer Stroke... o sen kan du välja tjocklek på linjen etc. färgen blir det som du har valt som förgrundsfärg. Det funker perfekt för att få outlinade bokstäver :).

------------------
""""This is only Fias temporary signature""""

Min hjärna måste vara slut för jag kunde svära på att jag läste att du ville göra denna effekt i Illustrator. Nu ser jag ju att det gäller i Photoshop. DUH!

Nåja, då funkar det som Mirxa säger... :)

------------------
/Petra

Jo jag såg det... :)
Du kanske hade slut på energi i hjärnan... :)

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)