Jag får till själva masken målar jag med svart så läggs makering till och vitt så dras den bort. Frågan är när jag har sparat masken så ska det ju gå att ändra den men när jag gör det då blir det färgat raktigenom allt dvs jag målar på bilden men har masken markerad..Varför kan jag inte ändra en sparad maskering?
Öhh försår någon överhuvud taget vad jag menar? :)
------------------ [McD - Burgers for the people!]
Du kan jobba med masken i själva maskläget (dvs har framme maskmenyn istället för lagermenyn) så kommer masken att visa sig som rött (eller den färg du angivit). Allt är ju "svart/vitt" när man jobbar med masker (fast visningen är röd) och du kan använda alla verktyg då du gör en mask. Penslar, toningar osv.
Sen finns det ett snabbmaskläge också, den masken sparas inte (om du inte anger det vill säga).
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
Jag ändrade masken i maskeringsläget... målade i mer svart för att få mer maskering och allt verkar bra. Går sedan in i layer delen och ser att bilden blivit svart där jag målade humm...
Hehehe jag kom på vad jag gjorde för fel... Skulle ju ändra maskeringslager i en alfakanal men jag hade valt att ha layer öppna och ett layer markerat medans jag hade ögonsymbolen på alfakanalen... :)