webForumDet fria alternativet

Använda tabeller eller inte?

Design & grafik

7 svar · 237 visningar · startad av Soffi

Medlem sedan sep. 200016 inlägg
Frågan#1

Jag har fått kritik av en datakonsult för att jag använder tabeller på min hemsida. Enligt honom har vissa versioner av Netscape problem med tabeller. Jag har inte hört detta, är det någon gammal version då? Han rekommenderar istället att använda lager. Men enligt mina erfanenheter är det istället problem med lager - svårt att få dem att visas likadant i IE och NS. Är det någon som har åsikter om detta?

------------------
Soffi

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag brukar inte heller ha problem med att göra tabeller som funkar i både NS & IE. Men det gäller väl förstås att koda felfritt. :)

------------------
/Mvh Tengblad

"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Håller fullständigt med. Ser ingen skillnad mellan sidor jag kodat mellan IE och Netscape.

Dock gör jag så att jag kollar sidorna i Netscape först, ser det bra ut där brukar det se bra ut även i IE. NS är lite mer känslig när det gäller koderna så funkar dem där är det oftast bara att tuta och köra!

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Jag tror några av de första versionerna hade ganska rejäla problem med tabeller men om man kodar snyggt så funkar det på de flesta versioner...
(som ovanstående talare)....

------------------
MVH

Medlem sedan juli 2000449 inlägg

Äldre Netscape-versioner hade tydliga problem med nästlade tabeller. Ifall du surfar in på en sida med många och djupgående nästlade tabeller så kommer du märka att ditt minne äts upp, tar minnet slut så kraschar webbläsaren. Är du dock försiktig i din tabellstruktur så ska det gå bra ändå.

Personligen anser jag att lager har fler brister än tabeller.

------------------
DinDator.nu: En sida som riktar sig till dig som vill lära sig mer om datorer och internet.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Personligen anser jag att man skall skita i äldre versioner av Netscape och koda efter standarden. ;)

------------------
/Tor

[Redigerat av Web-Tor den 28 jan 2002]

Medlem sedan juli 2000449 inlägg

Web-Tor: Håller med. När jag kollar genom loggarna för min sajt så är det typ 99% av alla som surfar in som har IE5+ eller NE6+ eller motsvarande mozilla. Lite trist att koda för den svagaste länken i kedjan. Jag försöker dock vara noga med att koda så att det ser ok ut i alla läsare, även om alla funktioner kanske inte fungerar.

------------------
DinDator.nu: En sida som riktar sig till dig som vill lära sig mer om datorer och internet.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Kim ansluter sig till Web-Tor och Marcus. :)

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)