webForumDet fria alternativet

Prissättning

Design & grafik

30 svar · 714 visningar · startad av Mira

Medlem sedan maj 2001966 inlägg
Frågan#1

Jag vill ha hjälp med hur man prissätter ett jobb... och snälla, säg inte som alla andra: x kr i timmen. Jag vill veta vad man tar/sida/bild osv...

Jag har gjort ett skolprojekt som jag undrar hur mycket den är värd (alla bilder är inscannade och redigerade, texten har kunden skrivit och skickat via mail). http://kennelfresco.cjb.net/

ja, osså får ni gärna kommentera den!

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg

Hej Mira,

Nu får du antagligen heller inte det svar du helst önskade ;) men det finns ett rätt enkelt sätt att prissätta ditt jobb.

Du bestämmer dig för hur mycket du vill ha per timma och sedan är det ju bara att räkna efter hur mycket tid varje bild/jobb tar.

Om du undrar hur mycket en timkostnad ska ligga på så finns det exempel på allt mellan 100 - 1000 kr per timma. Som sagt värdera dig själv och ditt arbete :)

/webb

------------------
Vem ska du göra glad imorgon?

Men det är just det som är så hopplöst - att mäta det i tid...
Först ska man sitta med äggklocka och kolla hur lång tid varje grej tar. Och sen får man hoppas att man inte är slöare än alla andra...
Att ta betalt i tid är ju så diffust, det måste ju kunden oxå tycka...
Vad är det som är så svårt med att prissätta efter vad man gör???

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Säg ett timpris, gör en kvalificerad gissning på hur lång tid det kan ta och sen har du priset. :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Ok, men vad är då din kvalificerade gissning på hur lång tid sajten jag länkade till ovan tog att göra? Och till vilket timpris???

Jag kan omöjligt säga hur lång tid det tar. Jag vet inte alls hur snabb du är.

Men jag kan ju säga att jag tog 70-80 kr/h för mitt första jobb. :)

------------------
/Erik

Medlem sedan mars 2001344 inlägg

Kan ju säga att mitt första webbdesigner projekt låg på 200 kr timmen, när jag var 14.. idag ligger väl det på det tiodubbla..

------------------
RED LITTEL DEVIL

Medlem sedan mars 2001344 inlägg

10 000 - 15 000 max..

------------------
RED LITTEL DEVIL

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Kan ju säga att mitt första webbdesigner projekt låg på 200 kr timmen, när jag var 14.. idag ligger väl det på det tiodubbla..

Mmmm, visst. Du menar att du tar ut runt 2000 i timmen för webbdesign?

2000 i timmen kostar rejält duktiga konsulter som sysslar med avancerad systemutveckling, så jag har liiiiite svårt att ta dig på allvar när du säger att du som en antagligen rätt ung webbdesigner tjänar lika mycket flis, ganska så rejält svårt faktiskt.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 27 maj 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Man lär sig så småningom hur lång tid vissa jobb tar. När det gäller designen brukar ju första sidan ta mest tid, dvs tänka ut en bra design, göra grafiken osv. Sen går det ju fortare att göra resten, dvs "koda" html och allt sånt.

Så även om en sida inte tar 1 timme så kanske man tar 1 timme per sida (upp till en viss gräns) för att inberäkna den första mer arbetskrävande tiden med layout osv. Då blir det ganska enkelt att räkna ut hur mycket man ska ta.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan jan. 200189 inlägg

Lite åsikter om sidan: När man utvecklar en sida så bör man tänka på att alla inte är vana internetanvändare och att saker bör vara solklara. Något som inte är solklart är att det gömmer sig en meny under benen på vänster sida.
Det fattade inte ens jag förrän efter ett tag och jag jobbar ändå med webdesign. Tycker också att du ska öppna länkarna från startsidan i samma fönster. Texten är för stor i mitt tycke. Ser blaffig ut i min upplösning vilken är 1280x1024 och i 800x600 måste den te sig enorm. Men det kanske är ett kundönskemål. Annars tyckte jag sidan var snygg och stilren.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Åfan, fanns det en meny under benen? Det missade jag helt och hållet. Vad är anledningen till att du gömmer navigationen? Det är ju ungefär som om vägskyltar endast visades när man petade på dom...

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

RDL - om du nu tjänar så mycket måste duy vara helt grymmt bra, några adresser kanske som du kan visa upp. Inte för jag inte tror på vad du säger, men det vore skojj att se vad man får för 2000 :- i timmen, och hur grymm du är för det priset...

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

hehe missade den också, det var inte så smart gjort med tanke på första gångs besökare, och andra gångs... =) Fram för tydliga och synliga menyer

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

Jo, jag började oxå tänka att det kanske fanns dom som inte hittar menyn. Jag frågade ett par st + kunden om jag skulle ändra det - men dom tyckte inte det var svårt att förstå det...
Nu har kunden ändå lagt in en förklaring - såg ni inte den???

Texten tycker jag är lagom om man inte ska behöva ha förstoringsglas (förstår inte hur man alls kan se den i 1280x1024, men så kanske du har en 20" skärm...?) Den är väl 1 storlek större än på denna site.....

Nä, det behöver man inte. Jag kör 1600x1200 på en 19" skärm. Funkar bra.

------------------
/Erik

RDL:
jasså, 10 000 spänn - har du synfel eller? Såg du bara index-sidan?
Med din prissättning skulle det ta 5 timmar för dej att göra denna site... tror knappast det... :p

Medlem sedan maj 200099 inlägg

jag tycker att ca 4 000:- är rimligt.
Det är ju ett skolprjekt och du har fått allt texter digitalt..

Några kommentarer om sidan:
* tycker som någon annan sa förut att alla undersidor skall öppnas i huvudframen (ex fotogalleri som öppnas i eget fönster).
* popupfönstret i början fyller ingen funktion. Öppna fönstret i egna framen istället.
* ben-menyn är väldigt otydlig. hade ingen aning att det fanns en meny där innan någon sa det på listan. gör hellre menyn "tvärtom": att det blir ben när man drar över texten.
gömd navigation funkar aldrig bra är min personliga uppfattning..

------------------
>>> Jonspion
http://www.jonspion.com

Oh, tack så hjärtligt... :x

Räkna det inte som ett skolprojekt, jag vill bara veta vad en site i den storleken är värd, men det är tydligen ingen som sett hur stor den är...
Kan upplysa dej om att jag inte begärde ett enda öre för sajten - just för att det var ett skolprojekt.

Medlem sedan mars 2001137 inlägg

Äh, säg att du vill ha en femhundring så är ni kvitt sen... ;)

------------------

| qii |

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)