MMiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Om jag skriver ©2000 gäller det från o med år 2000 och framåt eller gäller det BARA året 2000 ???
Du behöver inte skriva "copyright" överhuvudtaget. Det är helt och hållet verkningslöst.
Antingen så har man upphovsrätten eller så har man det inte, det är inget som man aktivt måste påpeka i text.
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
MMiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Om det är helt värdelöst varför använder alla det???
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg För att påminna folk.
------------------
webmaster resources
Om det är helt värdelöst varför använder alla det???
Ja säg det. Antagligen eftersom amerikanarna gör så. Varför dom gör så vet jag inte, den amerikanska upphovsrätten kanske kräver det men så är det hur som helst inte i Sverige.
Men visst kan man skriva ett litet påpekande för att påminna som Matti skriver. Oftast tenderar dock folk att påminna om icke befintlig upphovsrätt. En ordinär webbsida har allt som oftast ingen verkshöjd och är därmed inte skyddad av upphovsrätten vilket gör dessa små påminnelser löjliga.
------------------
[Redigerat av sgtpepper den 07 maj 2001]
Enligt nått gammalt nummer av Internet World som jag läste så ska man sätta dit "(;©) copyright" för att det "ska gälla".
Om man inte sätter ut denna lilla meningslösa notis så kan det uppfattas som public domain.
Allt enligt IW och mitt ganska dåliga minne.
------------------
The trend is your friend
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg För inte så länge sen var man tvungen att skriva ut tecknet i USA. Detta har nu ändrats om jag inte har helt fel - det är alltså onödigt att skriva ut det.
Om du har mycket unikt innehåll kan du dock påminna folk om att om de stjäl det du gjort kommer du att stämma skiten ur dem. ;)
------------------
webmaster resources
Enligt nått gammalt nummer av Internet World som jag läste så ska man sätta dit "(;©) copyright" för att det "ska gälla".
Om man inte sätter ut denna lilla meningslösa notis så kan det uppfattas som public domain.
Allt enligt IW och mitt ganska dåliga minne.
Då har antingen IW eller ditt minne fel för så är det inte i Sverige.
Det är ju ungefär som om man skulle vara tvungen att klistra fast en lapp på sin bil, "OBS! Min bil - 1999, 2000" för att det skulle vara olagligt att stjäla den..
------------------
MMiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg ok, men om jag nu vill vara så fånig att jag lägger dit den - ska jag skriva © 2000 eller © 2000-2001 ???
Ja du, det spelar som sagt ingen roll. Skriv "© 2000-2001" eller "© 1939-1945" eller vad som helst. Det gör varken till eller från.
------------------
[Redigerat av sgtpepper den 07 maj 2001]
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg
The use of a copyright notice is no longer required under U. S. law, although it is often beneficial. Because prior law did contain such a requirement, however, the use of notice is still relevant to the copyright status of older works.
Notice was required under the 1976 Copyright Act. This requirement was eliminated when the United States adhered to the Berne Convention, effective March 1, 1989.
/../
Form of Notice for Visually Perceptible Copies
The notice for visually perceptible copies should contain all the following three elements:
1. The symbol © (the letter C in a circle), or the word "Copyright," or the abbreviation "Copr."; and
2. The year of first publication of the work. In the case of compilations or derivative works incorporating previously published material, the year date of first publication of the compilation or derivative work is sufficient. The year date may be omitted where a pictorial, graphic, or sculptural work, with accompanying textual matter, if any, is reproduced in or on greeting cards, postcards, stationery, jewelry, dolls, toys, or any useful article; and
3. The name of the owner of copyright in the work, or an abbreviation by which the name can be recognized, or a generally known alternative designation of the owner.
Example: © 2000 John Doe
http://www.loc.gov/copyright/circs/circ1.html#wwp
10 Big Myths about copyright explained
------------------
webmaster resources
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggOm det är helt värdelöst varför använder alla det???
tja, jag tycker det känns som ett vedertaget sett att berätta för folk: den här sidan har jag gjort, och jag har hållt på med den 1997-2001, och det har fortfarande inte hänt någet. ;)
men copyright-tecknet kan man ju ditcha enligt ovan anledning.
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>
SirPeter, en källhänvisning vore ju trevligt...
Men om nu texten som du citerar är korrekt så innebär det ju just vad jag skriver, att man i Sverige inte behöver skriva ut något explicit för att "skydda" sitt material.
------------------
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggsgtpepper>> Jag har tyvärr inte grundkällan till det, det var ur ett mail som jag fick av en som hade läst ett skolarbete. Fast jag håller med dig och det verkar ju som om dom har slopat det "over there" nu med efter vad jag kan förstå. Fast tumregeln på nätet är väl och har väl alltid varit att man sätter ut det om man vill tala om för folk att man inte vill att någon skall kopiera nåt. Ganska valfritt att använda med andra ord. :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggHittade en sida där det står en del om saken precis.
http://www.diu.se/netdays/upphov.asp
Härmed skulle all citering av andras skrivna texter i detta forum vara förbjudna, om inget annat anges.
:)
------------------
All ovan text i detta inlägg är public domain och får citeras
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Faktum är att vi i Sverige har en tradition med att skriva tryckort, typ: "Alltryckeriet, 2001" och jag tror att det är lite en blandning av © och tryckort det blir när vi svenskar skriver ©Petra, 2001. Inget av dem ska behövas dock, men det brukar vara kutym av tryckerier (som en reklam att det är dem som tryckt denna ypperliga trycksak).
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
och jag tror att det är lite en blandning av © och tryckort det blir när vi svenskar skriver ©Petra, 2001.
Nja, jag tror snarare att det är att vi svenskar glatt tar efter allt amerikanskt som är orsaken.
Som framgår ovan i tråden så var det tidigare ett krav i USA med Copyright-text och det har vi svenskar lånat trots att det inte föreligger något behov.
Faktum är ju att det endast blir larvigt när folk "copyright"-ar en massa skit som inte ens avlägset uppnår verkshöjd som t.ex hemsidor och annat trivialt.
------------------
FFreddanMedlem sedan juli 200042 inlägg Så här hittade jag att det stod på http://www.upphovsratt.nu/
Enligt svensk lag uppstår upphovsrätten automatiskt och formlöst i och med att verket skapas och det behövs ingen formell markering av upphovsrätten. Dock är det praxis att ett offentliggjort verks förses med symbolen (©) tillsammans med årtal och rättighetshavarens namn.