webForumDet fria alternativet

Jag måste bara lägga mig i...

Design & grafik

8 svar · 309 visningar · startad av M

Medlem sedan aug. 200065 inlägg
Frågan#1

Det finns inte något motsvarande svenskt tecken för © och det ska INTE användas tillsammans med svensk upphovsrättstext... och en svensk sida med engelsk "copyright"-text är ju bara löjlig, eller?

Alltså: har du en svensk sida och du TVUNGET måste ha med detta... skriv på svenska UTAN ett ©-tecken!

"Min sida omfattas av svensk upphovsrätt."

Det gör den visserligen oavsett du skriver detta eller inte (som redan påpekats här) men vill du markera detta med all önskvärd TYDLIGHET så får du väl göra det.

Så onödigt bara. Man undrar ju vad du har gjort för sida som är så unik och fantastisk att vi STOR-RIPPAR din sida om du inte skriver att det är förbjudet? Jaja. :)

------------------
/M

VA FAAAN!!!

Nu gjorde jag ett eget inlägg igen, trots att detta NATURLIGTVIS skulle hamna under copyright-tråden. Hmm... är det jag som är dum, eller är knapparna "nytt inlägg" och "svara på inlägg" ett bra exempel på dålig design/gränssnitt? Jag undrar...

:)

------------------
/M

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

det händer ofta... :) fast nu när man är gammal i gemet så börjar jag ana oråd när man blir ombedd att skriva rubrik, då börjar jag genast pilla på back-knappen...

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Men det står ju © och/eller Copyright i massor av svenska böcker och tidningar, ska inte de med ändra då? Copyright är väl inget engelskt specifikt utan en "världsstandard"?

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

ja, men i sverige gäller copyright, utan att man behöver/måste skriva ut det på sidan. (också gäller det böcker och andra värk så klart)

------------------
Detta är inte en signatur.

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Men om upphovsrätten ska gälla utanför EU måste man skriva © 1999-2000 t ex för att den ska gälla. Är säker på det!

------------------
Daniel Mott

Jag är inte någon expert på området, men om jag inte är totalt felunderrättad så finns det inte någon motsvarighet till ©-tecknet på svenska... och nej, det är inte en världsstandard även om många använder den som en sådan.

Alltså, ska ni skriva upphovsrätten på en svensk sida ska ni inte ha med något ©-tecken.

FEL: © Skyddad enligt lagenom om svensk upphovsrätt.

RÄTT: Skyddad enligt lagenom om svensk upphovsrätt.

------------------
/M

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

också gäller det böcker och andra värk så klart

Huvudvärk? ;)

------------------
"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton."
Popular Mechanics, 1949

Medlem sedan apr. 20013 inlägg

Copyright skall användas för att internet når resten av världen oxå förutom lilla sverige. Copyright skyddar ditt material för att användas fritt.

------------------
salci

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)