Men anledning av att jag ett flertal gånger postar nya inlägg när de egentligen skulle vara svar i en tråd...
Är webforum ett bra forum? Jag tänker då (med tanke på att detta är design-konferensen) mest på dess gränssnitt/layout... innehållsmässigt (och det är ju viktigast) är det naturligtvis super. :) Om du frågar mig så är gränssnittet/designen OK, men långt ifrån bra. Exempelvis det här med knapparna "svara på inlägg" och "posta nytt inlägg". DUM placering!
Jag tänkte precis snickra ihop ett eget forum som ska användas på företagets intranät (där jag arbetar), så det skulle vara kul att få lite idéer. Här är mina egna tankar och reflektioner:
Det finns två grundtyper av konferenser. Ett där du radar upp alla toppinlägg, klickar på någon av dessa och då hamnar bland alla inlägg i just den tråden. Den andra varianten är en konferens där du ser ALLA inlägg samtidigt. Passar bra när det inte skrivs så mycket.
Men varför inte kobinera dessa? Tänk er webforum som det ser ut nu... MEN när du klickar dig in i en tråd så ligger fortfarande toppinläggen kvar i en spalt till vänster (eller höger). Du slipper tokklicka på bakåtknappen när du ska hoppa in i ett nytt inlägg utan kan direkt gå in i nästa tråd - samtidigt som den fungerar hur bra som helst även i en konferens där du har många postningar.
Min konferens ska givet bygga på den principen. Enkelt att göra dessutom, med asp.net... :) Jaja.
Sen tycker jag det nästan är för MYCKET tjafs på webforum. Ikoner överallt, textsnuttar här och där, en massa länkar hit och dit och så förstås felplacerade knappar. Nu bygger väl webforum på ett script som är erkänt bra så det är möjligt att jag har dålig smak, men jag tycker om det enkla!
Ett par riktlinjer för konferenser enligt mig:
* profil, användarkonto, ett måste på en konferens av den här typen tycker jag.
* posta inlägg / svara på inlägg / redigera inlägg
* Hellre en liten bild som talar om att "här är en ny postning" än att inlägget där någon svarat senast dyker upp högst upp. Svårare att hitta inlägg när de ändrar placering hela tiden tycker jag.
* Bättre med färre, bredare forum. Smala forum dör.
Oj, måste rusa... bussen går strax. Skulle vara kul med synpunkter som sagt, om nu någon orkade läsa allt. Ciao!