webForumDet fria alternativet

Angående kopierade sidor...

Design & grafik

5 svar · 267 visningar · startad av McD

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg
Frågan#1

Visst är det förargligt och olagligt att kopiera sidor. INGET snack om den saken. Men vissa diskussioner man har läst här på forumet i deverse forum går lite till överdrift enligt mig.

Självklart ser vissa sidor lika dana ut, självklart finns det folk som har kopierat sidor rakt av! Men vi ska också tänka på att det inte finns allt för många sätt att bygga en sida på idag.

Personligen skulle jag själv bli glad om någon tittade på min sida och tyckte den var så bra att de gärna vill göra en sida på samma sätt... alltså inte att de kopierar sidan men att den byggs på samma sätt...

Hårddrar man detta så skulle vi kunna göra ett exempel.

Min sida har två frames en 100 pixel bred vänsterframe och en 550 pixel bred högerframe... alla sidor som är uppbyggda på det sättet är kopior!

Vart vill jag komma med detta.. bara för att en sidas layout är någorlunda lika innebär det inte automatiskt att den är koppierad, vi bör vara lite försiktiga där!

Läste länken i detta forum "plagiat"... tittar man på den sidan så visst är den lika som den sidan den skulle vara kopierad från men jag har också gjort en sida med delade småbilder uppe samt en text till höger under bilderna. Lovar jag har inte sätt någon av dessa sidor innan jag läste inlägget!

Vi bör också vara medvetna om att BRA sidor blir kopierade både lagligt som en förebild och olagligt genom att någon laddar ner allt och bara ändrar texten. Så kommer det alltid att vara, jag tycker även att det är ett ansvar som vi som bygger designar måste ta.

Personligen tycker jag att det är roligare att göra en sida som ser annorlunda ut. Samt en sida som ser till att ta fram ett nytänkande och nått som gör att fler personer vill besöka min sida.

Det roliga i detta är att de snyggaste sidorna är de som är enklast.. oftast är en enkel sida utan så mycket tramms, då är det ju också ganska enkelt att en sådan sida finns i ganska många olika exemplar utan att de som gjort sidan behöver ha kopierat designen!

Det var allt!

( CyberPet flytta gärna tråden till webbgrafik om du tycker att den passar bättre in där, var lite osäker i skrivandets stund.)

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

[Redigerat av McD den 09 apr 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Egentligen skulle jag vilja flytta sidan till IT-juridik men då det är intressant att diskutera design som sådan kanske vi kan hänga kvar här ändå?

Vi kanske kan diskutera det som inte är juridiskt, dvs hur man inspireras till den design man gör?

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Du har så rätt... Det var därför jag hade lite problem var den skulle placeras alla tre alternativ är bra...

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

"Beauty is in the eye of the beholder".
Samma sak gäller när man kollar på websidor. För vissa kan en sida ses som ett plagiat, för andra ses det som en vidareutveckling.

Visst är det tråkigt (läs: även olagligt) när man märker att någon har kopierat rakt av. Kanske har de inte kopierat bilerna utan gjort egna som liknar dina egna extremt mycke.

Skillnaden mellan att kopiera en sida och att inspireras av den samma är hårfin för vissa, självklar för andra.

Personligen så tycker jag inte att det finns någon större utmaning, eller glädje för den delen, i att kopiera en sida rakt av. Att inspireras därimot är något som jag tror att de flesta har blivit. Se bara på alla bolags/företags sidor som finns. Det är inte någon övervägande majoritet av dem som, rent struktur/layout mässigt, ser olik ut. Ok de har lite andra färger, loggor, texten är på ett annat ställe men i grund och botten ser de ganska lika ut. Detta är ett resultat av instpirering.

Låt oss säga att jag ska göra en ny site. Det första man gör är att drar sig till siter som man tycker är snygga, ganska uppenbart men jag säger det i alla fall :). Väl där "snor" man lite ideer. Kanske någon speciell form som finns på sidan som faller i smaken eller en färgkombination som passar väl in i det syftet du har tänkt dig.

När man sedan har gjort sitt "varv" bland sidorna sätter man sig ner och, i alla fall jag gör det, "sammanställer" det som man har inhämtat. När man är klar med detta så försöker man göra om hela paketet så att det passar in i den siten man ska göra. Är detta att kopiera ? Enligt mig nej, men för någon annan kanske ja.

Kontentan av det hela är att man inte kan skydda sin idee som sådan. Man får vara beredd på att någon annan antingen redan har gjort en site som liknar din (finns ett par hemsidor på internet idag) eller har varit inne på din sida och inspirerats...

Personligen skulle jag själv bli glad om någon tittade på min sida och tyckte den var så bra att de gärna vill göra en sida på samma sätt

Personligen så är jag så egoistisk att jag vill hålla mina sidor för mig själv :e

------------------
"Give me a place to stand, said Alchimedes,
and I will move the world"

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag håller nog med båda. Man inspireras ju av allt möjligt när man designar både för webben och tryck.

Man ser en bra idé som man sedan utvecklar till något eget så att det egentligen inte blir ett plagiat utan en utveckling/kultivering av det man inspirerats av.

Ett exempel:

Jag satt och kollade på golf på TV och där hade de en sån där ruta med namn, vilket resultat osv som spelaren hade. Den i sig hade en form som påminde mig om jukeboxar och dess "namnlappar" så det slutade med att jag utvecklade idén utan att egentligen kopiera alls utan bara inspireras till knappar till en hemsida jag då gjorde.

http://www.communique.se/new2irc/

Nu är dock sidan mer eller mindre död men ni kan ju alltid se hur min tankegång gick då (det var ju några år sedan).

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

OT: Petra den där sidan var ju kanon bra! Var har du inte visat mig den förut? :)

------------------
Don't have a style; Be a style.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)