det beror på målgrupp och typ av innehåll. Därför omöjligt att säga generellt.
Vilken storlek anser ni att text ska ha (i punkter) på kommersiella websidor, och varför?
------------------
/Attila
38 svar · 725 visningar · startad av attila
Vilken storlek anser ni att text ska ha (i punkter) på kommersiella websidor, och varför?
------------------
/Attila
det beror på målgrupp och typ av innehåll. Därför omöjligt att säga generellt.
Anledningen till att jag frågar är att jag bygger på ett handelstorg/mötesplats för en stad. Just nu har den storleken 8 punkter på både meny och text (verdana), men jag funderar på om det är för litet.
Större storlekar ser inte lika bra ut. Det ser "kladdigt" ut.
Så vad tror ni?
------------------
/Attila
Själv kör jag 9 pixlars Verdana, nåt som dock inte ns- och mac-älskare gillar... ;)
------------------
"Moral är bara en fråga för människor som inte redan befinner sig i helvetet" - Wally
Jo, men 9 pixlar blir så oerhört litet i NS och på Mac.
r
stavvfell
/r
------------------
"Ibland sitter kristna ungdomar i en källare och käkar ostfralla..."
[Redigerat av Kim den 23 nov 2000]
Eeeh, en pixel är väl en pixel?
Varför definierar du det i pixlar i så fall?
------------------
/Attila
Du kan ju testa att sätta upp en sida med storlek 9 och sen be CyperPet titta på den. Hon uppskattar nog den sidan jättemycket.
------------------
Jag tycker att tahoma är är mycket bra font för övrigt. ;)
Gillar inte arial i storlek 1 (inte pixlar alltså) för om man använder sig av <B> ser man ingen skillnad. Där är tahoma bättre.
Men Verdana är ju en ny klassiker.
------------------
/Sanna, sanna.86@usa.net
Size 1 går bra på Mac, allt under det blir för puttigt (svårläst). Verdana är klart bäst för att läsa på skärm, men även Tahoma är trevlig.
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
Kim, svara på frågan istället. Varför blir något mindre på en Mac, om man har definierat det i pixlar?
Och isåfall, varför definiera det i just pixlar?
------------------
/Attila
Men hur ska jag veta det??? x(
Det är så och du kan inte göra något åt det! Punkt slut.
Det var väl det dummaste jag hört... "Svara på frågan..."
Det är inte jag som har byggt Netscape.
------------------
[Redigerat av Kim den 23 nov 2000]
Varför blir något mindre på en Mac, om man har definierat det i pixlar?
Därför att Windows lever kvar på stenåldern.. eller så var det tvärtom.. ;)
------------------
matti.intelligens.nu
Kim, om det dummaste du hört är "svara på frågan", då har du en lite konstig uppfattningsförmåga ;)
Näe, allvarligt talar var det rejält knepigt. Nu måste jag ju ta reda på varför det blir på detta viset! =)
Matti> Skulle inte säga att Win2K är på stenåldern, men Win9x är kvar där.
Hur är senaste Mac OS:et förresten? Är det helt ny kod, eller baseras det på det gamla OS:et, eller baseras det på...
------------------
/Attila
Martin från Icon:
Om man anger bilder, så anges de med en upplöaning ab 72 dpi (pixlar per tum) på PC och 72 dpi på mac, vilket innebär att de ser lika stora ut. Pratar man fonter i points anges de med 72 dpi på PC och 96 dpi i Mac. Därför ser de mer olika stora ut i PC och Mac när man använder points än när man använder pixels.
------------------
matti.intelligens.nu
Varför gillar inte ns:are och mac:are det? Macen har väl verdana!
Jag skulle gissa att casca menar att Mac och Netscape användare inte gillar Verdana p.g.a. att det är Microsoft som gjort fonten...
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Njae... snarare att texten blir så liten i 9 pixlar.
------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."
Lung och stilla nu pojkar och flickor.
Mac OS sedan version 8.0 har Verdana som standard. Den finns annars att ladda ner gratis från Microsoft och installeras automatiskt om man installerar I.E 4.5 och uppåt likaväl som om man installerar Office 98 och uppåt.
Sen tar vi väl det här med stolekarna då en gång till:
För länge länge sedan så använda PC-datorer bildskärmar som hade 96 dpi. Macintoshdatorerna tillverkades dock med bildskärmar med 72 dpi. För att få så kallad WYSIWYG (what you see is what you get) så var Windows tvungen att kompensera för den högre upplösningen, detta följde sedan med när bildskärmarna började tillverkars i 72 dpi istället, som standard. Därför är nu storlekarna onaturligt stora i Windows medan den är fortfarande i 72 dpi på Macintosh.
I och med IE 5.0 för Mac så har nu användaren en möjlighet att kompensera och lura webbläsaren att tro att den har 96 dpi istället för 72 dpi. Även Netscape har börjat kompensera för detta i och med Mozilla 6.0. Men som sagt, det är fortfarande många som inte har Mozilla och många som inte gillar IE på grund av företaget som står bakom det.
Man kan tycka vad man vill om detta, men själv tycker jag det är fantastiskt att man som Macägare måste simulera större stilar för att anpassa sig till PC-marknaden istället för att PC-marknaden ägnade sig åt ÄKTA WYSIWYG. Gör ett experiment nån gång får ni se vad jag menar, skriv ut en text i 12 punkter på en laserskrivare och jämför med storleken på samma stil på bildskärmen. Har ni sen tillgång till en Mac, gör samma sak där.
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
Det beror väl helt på vad man har för upplösning. När jag testade det var texten på skärmen mindre än på pappret.
(Jag har upplösningen 1600x1200..)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/