webForumDet fria alternativet

navigering

Design & grafik

3 svar · 200 visningar · startad av DavidB

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg
Frågan#1

Hur ska man göra en sida så den blir väldigt lättnavigerad. I nuläget så har jag en meny på höger sida som här på webforum sen kan användaren logga in och då ska det ju finnas en meny till med undermenyer men jag vet inte var jag ska lägga denna så att det blir lätt att hitta rätt och att man lätt ser var man ska trycka för att det man vill ska komma upp. några förslag?

Sen vet jag inte hur det ska bli med undermenyerna. Nu har jag en "select box" där man väljer först och sedan kommer undermenyerna fram som vanliga länkar under. Är detta sätt en bra ide eller finns det något annat sätt man kan fixa detta på?

Ni får även gänra ge länkar till sidor som ni tycker är lättnavigerade.

------------------
// David - Probably the best guy in the world

Medlem sedan dec. 20011 685 inlägg

I nuläget så har jag en meny på höger sida som här på webforum

Höger? Hmm

<--- Vänster

Höger --->
;)

------------------
Jag är lite borta men lämna ett meddelande

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

ojdå jag menade vänster :)

------------------
// David - Probably the best guy in the world

[Redigerat av DavidB den 29 nov 2000]

Medlem sedan jan. 200089 inlägg

ok, jag kanske bara talar för mig själv nu, men gillar stenhårt sidor med en navigering som skiljer sig - och då spelar det faktiskt inte någon större roll hur pass "lättnavgerat" det är (förutsatt att "lättnavigerat" betyder att det ska vara lätt att direkt se vart man ska klicka för att komma vidare, och att alla "undersidlänkar" ligger ordnade och ser likadana ut).

se'n förstår jag givetvis att en större kommersiell sida gärna har en så enkel navigation som möjligt - en högerställd meny, en meny längst upp eller längst ner. det är inte alls något fel, men om man vill lägga ner lite av sig själv i en sida, så tycker jag att det är ett jättebra sätt att försöka hitta på ett eget navigationssystem (om inte helt eget, så i alla fall ganska ovanligt. vi har ju alla råkat ut för att man surfat runt och hittat sidor som ser nästan precis likadana ut som ens egna - helt beroende på slumpen, hoppas vi... ;) )

förlåt, allt det där med lajbans navigering beror ju självklart på sidans storlek och kundkrets. designa den efter dem! :D

------------------
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
tjo faderittan gråsäl !

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)