webForumDet fria alternativet

Photoshoptips snarast!

Design & grafik

6 svar · 360 visningar · startad av Anka

Medlem sedan juni 200075 inlägg
Frågan#1

Jag har små fyrkantiga foton (thumbnails) som jag ska ha rundade hörn på (feather 10). Hur ska jag bära mig åt för att hörnen inte ska bli taggiga. Har gjort det innan men kommer inte ihåg hur jag bar mig åt då -minns bara att det var lite knöligt.

------------------
Anka

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Feather gör kanterna luddiga, är det så du menar?

I Photoshop finns det inget markeringsverktyg med runda hörn, tyvärr. Har du ImageReady kan du göra det där då IR har ett sånt markeringsverktyg.

Om du vill göra runda hörn i Photoshop är det lite krångligare. Du gör 4 cirklar för varje hörn, sedan lägger du till på markeringen så att den blir full (krångligt då du måste hålla en massa markeringar aktiva samtidigt). Det blir en aning enklare om du använder stödlinjer.

Du kan sen spara markeringen som en mask så att du får dem i samma storlek varje gång.

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

Tack för ditt svar med ingående beskrivning. Jag vet att Photoshop gör feather luddigt men det ska gå runt det på något sätt utan att man får "naggiga hörn" - har gjort det förr.

Jag kom annars på ett annat sätt och det är möjligt att det var så du menade. Jag definerar min bild som pattern i Image Ready och sen så ritar jag upp en fyrkant i en ny bild (i samma storlek) med rundade hörn mha rounded rectangle tool. Sedan fyller jag den med ett pattern dvs min bild.

Det blev skitbra!

------------------
Anka

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

De naggiga hörnen undviker du om du har anti-alias på när du gör en markering.

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

Det beror inte på det för jag har det markerat.

Man kan säkert komma på olika sätt att göra det på. Jag får klura lite till på hur jag gjorde sist i Photoshop. Bara för att jag vill veta. Tror att det hängde på indexering och upplösning.

------------------
Anka

Medlem sedan dec. 1999106 inlägg

Det finns faktiskt ett mycket enkelt sätt att få rundade hörn i Photoshop.
Gör en kantig markering, välj sedan Select>>Modify>>Smooth så får du snyggt rundade hörn och man kan göra om det flera gånger om maxvärdet inte räcker till riktigt.

/Nett

Medlem sedan aug. 2000119 inlägg

Så här tycker jag att ni skall göra om ni vill ha snygga runda kanter:

1. Skapa ny Channel
2. Börja med en fyrkant, fyll den vit.
3. Gaussian Blur (5 px brukar vara bra)
4. Image > Adjust > Levels
5. Rutorna högst upp skall ha värdena 120, 0 och 140.

Bättre sätt eän så finns inte.

357 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
186 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
168 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
186 ms — ändringar (db)