Det allra svårast enligt mitt tycke gällande design av hemsidor är det typsnitt man skall använda till länkar... finns det någon oskriven lag på vad man kan använda så att sidan uppfattas seriös. ( någon kuriv är snyggt men för svår att läsa)
Gärna namn på typsnitt och storlek som ni brukar köra sidna är optimerad för 600x800
------------------ [McD - Burgers for the people!]
För det första alldeles för dålig optimering av upplösning..(Du ska ha minst 800 * 600 när sidan ska se ut som bäst...) Trots allt är det en liten skara som har 1024 eller mer...
Jag är förespråkare av Verdana som är gjord för att läsas bra på skräm. Times och liknande stilar kan bli svåra att läsa, särskilt i små grader och i kursiv stil. Verdana funkar väldigt bra i mindre storlekar och den är *nästan* acceptabel i kursiv också. Dessutom finns Verdana i de flesta operativsystem som standard idag, både Mac och Windows med andra ord.
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
"hur många procent tror du har sämre upplösning än 800x600? 0.1%..."
Nja, det är snarare runt 5-10% om man ser globalt. Men det är inte där problemet ligger. Att lägga textrader som är längre än 600pixlar långa gör att det blir väldigt svårt att läsa. Ta detta forum som exempel, på en 21"s skärm så blir varje textrad nästan 25 cm långa. Oerhört jobbigt att läsa oavsett upplösning.
Jag rekommenderar alltid att lägga text i frames och/eller tabeller så att textraderna begränsas till högst 600 pixlars längd (gärna 450 pixlars bredd).
Prova gärna med att lägga ett textblock i olika bredd för att se vad jag menar.
Sen finns det alltid någon som säger att man alltid kan minska bläddrarfönstret, men det är upp till var och en att bestämma. Du kan däremot alltid se till att det underlättas för dina besökare.
Business to Business. IT-branchens nyaste favvisord. Med det menas en e-handelstjänst som är avsedd för handel mellan företag, till skillnad mot b2c som är handel mellan företag och konsument (Business to Consumer).
Sune:
Jag tyckte att din exempeltext var jobbig att läsa oavsett radbredd, men det kanske beror på min dåliga latin? :e