webForumDet fria alternativet

tipps på fria 2D CAD program

Design & grafik

6 svar · 1 104 visningar · startad av Mr T

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg
Frågan#1

Letar efter ett enkelt, gratis cad program, helst till mac.

Har provat "Sweet home" och FreeCAD, men kommer inte helt överens med dom. För det första är det massa extra funktioner för 3D, som jag inte känner att jag behöver (i nuläget).

Vill kunna starta en linje, skriva in mått i siffror. Kunna lägga en "mått" linje utanför som automatiskt har siffror på linjen och pilar i ändarna.

Tacksam för tipps

Siemens Solide Edge verkar ju toppen, men det finns ju inte till mac :-(

(Är det bara jag som sitter vid datorn nu på sommaren??? Postar väll ännu ett svar till mig själv.... )

Testar just nu QCad. Verkar lovande, även om jag inte helt är överens med det, men det kommer nog.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Jag hade samma fråga för några år sedan fast till PC. Behövde en ritning till bygglovet för nya stugan. Just nu hittar jag inte igen inlägget men letar vidare.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Googels sketchup finns väl även till Mac.
Det borde ju vara en bra start med många tutorials.
Att det sedan även är 3D gör väl inget!

Har använt sketchup, men upplever att det mest är 3d. Är mest ute efter "måttlinjerna" som jag inte hade hittade i sketchup för några år sedan i alla fall.

QCad har fördelen att den har lager. Då kan jag lägga trädgården i ett lager, och varje våning i separata lager. Blir nog bra. QCad finns också till PC. Dock tjatar det om att regga och olika delar som inte är fria. Har inte läst på så noga då det jag använder funkar.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Länge sedan jag använde men kanske: http://www.3ds.com/products-services/draftsight/overview/ kan vara något.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)