webForumDet fria alternativet

Fel när jag försöker göra en Place på en PDF-fil i Indesign

Design & grafik

5 svar · 1 386 visningar · startad av Bendro

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Frågan#1

Är riktig newbi på Indesign, men har jobbat lite med Page Maker en gång i tiden så jag har i alla fall koll på det mest grundläggande.
Sitter nu i ett läge där jag behöver plocka ut enstaka sidor ur ett större antal PDF-filer och sätt ihop dessa till ett nytt dokument som skall ligga till grund för en e-publikation. Har kört Place in till Indesign efter att jag klippt ur respektive sida via Acrobat. Detta för att jag även skall skapa en förstasida och andra sidor inne i publikationen utöver dessa PDFer och då kändes det som en bra lösning att jobba så.

Nu...problemet. Har fixat i ordning ett 20-tal PDF sidor hittils och allt funkar bra...men så har jag stött på patrull. Tre olika filer, hittills, ger mig följande felmeddelande när jag försöker sätta in dem Indesign:

Either the file does not exist, you do not have permission, or the file may be in use by another application

Filen existerar bevisligen för den går att öppna i Acrobat och jag kan där bearbeta den vid behov. Den används inte av en annan applikation. Har t.o.m testat att starta om datorn och direkt gå till Indesign och försöka för att utesluta detta. Kvarstår ev. rättighetsfrågor. Men vad skulle det kunna vara som påverkar just de här filerna? Och hur ser jag samt åtgärdar det i så fall?

Finns det något annat utöver rättighetsproblem jag kan kolla på?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nu är jag inte med på vad Place är för något, måhända engelska översättningen av Montera, Ctrl-D..?

Men är det uteslutande pdf-filer som ska kombineras hit och dit i dokumenten? I så fall hade jag hållit mig helt till Acrobat och kombinerat ihop dom där i den ordning som ska till, fixat till framsida osv i Indesign, exporterat dessa till pdf och sedan infogat dom i Acrobat till de färdiga sidorna.

Att hoppa med material mellan olika format brukar sällan bli helt bra tycker jag. Framförallt när man tar ett "slutformat" som pdf och börjar böka med det igen i Indesign.

Inte allt svaret på din fråga såklart :) men ditt felmeddelande har jag aldrig sett i Indesign, så därför hittade jag på en alternativ lösning. Vassego! :e

Nej, jag skall skapa redaktionella sidor emellan de olika pdf-filerna. Det är inkomna tävlingsbidrag som skall sättas ihop med lite annan redaktionell info från jobbets Branschdag.
Men får väl eventuellt försöka mig på det. Fast jag tycker Acrobat är ett helsike att jobba i också....det är fråga om i vissa fall pdf-filer på 5-6 sidor och jag behöver kanske en sida i mitten.....eller så har dom sparat det som ett uppslag och jag behöver det som enstaka sidor. Och det är närmare 90 olika inkomna bidrag som skall fixas till och presenteras.

Glömde....en sak som gjorde att jag gick över till Indesign var att när jag öppnade och la in två olika bidrag i Acrobat så visade det sig att det var olika sidstorlekar....och hittade inte någonstans där jag kunde fixa det. När jag monterar in i Indesign så monterar jag ju in i den befintliga "mallen" så att säga så då blir jag av med det problemet.

Min tillfälliga lösning blev att öppna upp pdf filen i Photoshop...beskära det som behöver beskäras där och sedan spara ner som en jpg som sedan monterades in i Indesign. Det komiska var att det inte heller fungerade innan jag startat om Indesign. Trots nytt filformat och nytt namn så verkar det som Indesigns casch kände igen filen.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Aha, det var såpass mycket material... Då förstår jag att Acrobat blev lite tungrott. ;)

Fast .jpg är ju ett förstörande format, varför inte .tif eller .png istället?

Men ditt felmeddelande låter fortfarande jäkligt skumt. Googlade lite på det och hittade några förslag på lösningar iaf.
http://forums.adobe.com/thread/987281
http://forums.adobe.com/thread/1120754

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)