webForumDet fria alternativet

BIlder, är sånt nödvändigt...

Design & grafik

15 svar · 599 visningar · startad av Swey

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg
Frågan#1

...om man vill göra en snygg design på en webbplats?

Jag har en bild på min webbplats för tillfället. En logo. Behövs det mer? :)

------------------
/mvh Swey

Programmera Php
swey@tjohoo.se

Medlem sedan feb. 20002 218 inlägg

Alltid trevligt med lite bilder och sånt. Känns så stelt och livlöst utan.

------------------
Per Sandström
Des Cornichons Au Chocolat

Medlem sedan apr. 2000313 inlägg

Grafiska element ger mer liv åt webplatsen och kan understryka det man vill förmedla. Man kan ju använda symboler eller text som grafiska element, men också streck, bakgrundsfärger och punkter. Dessutom kan ett foto vara suveränt som metafor.

/martin - men man behöver inte...

------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Visst, det blir mer liv i sajten med lite bilder.
Med man skall väl understryka att det lätt kan bli för mycket. Många sidor tycker jag kan bli för "flashiga" med alla bilder.

Försök att få en bra balans mellan grafik och innehåll. Det är den bästa lösningen ;)

Använd din fantasi och hämta insperation från andra sidor på nätet.

------------------

Mvh Chavez

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Bilder behövs tycker jag om man med bilder avser fotografier. Det är så svårt att ersätta dessa med text, en bild kan ju säga mer än 1000 ord...

I övrigt behövs sällan bilder, speciellt inte nu när man kan använda dynamisk html för att göra saker och ting lite mindre stela

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jag menar snarare "onödiga" bilder för att få en stil. Fotografier är alltid roligt men inte så bra att ha som bakgrund och linjer etc. :)

Får väl ta och rita lite bilder då ;)

------------------
/mvh Swey

Programmera Php
swey@tjohoo.se

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

linjer och sånt kan jag vara utan, men visst, i vissa fall tycker jag nog att det är enkelt och bra att använda bilder för sådana ändamål, se bara till att optimera dem för webben!

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Nackdelen med bilder som knappar mm är ju att sidan ibland blir onödigt seg (tycker jag) Jag personligen håller med Swey om att det på 1:a sidan kanske räcker med en logo och sedan foton ev. om man har sånt.....Med fantasi kommer man långt med en sida UTAN en massa bilder ....men det är väl så att lagom är bäst , men vad är lagom. Vi gillar ju alla så olika sidor. Vissa gillar starka bakgrundsfärger med tex svart eller vit text andra föredrar pastell med animerade bilder. Swey : gör den personlig ;)

------------------
/Mvh Annelie( http://www.annelie.nu )

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Det får gärna vara bilder på siten, men hellre för få än för många.. *sitter på trög uppkoppling*

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Medlem sedan maj 200064 inlägg

Vad har du för sajt?
Tex en porr sajt utan bilder :)Grovt exempel.
Men det roliga med att göra websajter är bilder färger effekter--Inte flash intron på 2Mb......
http://www.g2i.nu/sve/
BwA

En porrsite utan bilder.. kanske inte så lyckat :) Fast iofs kan man ju lära de trevliga historierna som brukar finnas på dem.. :e

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Yeah Right :) Trevliga historier .....
Om man är nojjig för stora bilder slajsa :)[slice]stycka upp dom med tex Fireworks 3 eller en superbra lösning är Ulead Smartsaver Pro som också fixar html tables etc......
ulead.com ?

BwA

Totalt sett så måste man ju iaf ladda hem lika många KB.

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Jo men det är inte lika tråkigt som med en stor bild man kan använda low screen för att göra det lite roligare.....
Allt beror på vad sajten har för syfte!
- kommersiella sajter - ska helst bara använda server styrt typ cgi php3 asp som inte påverkas av browser (asp kanske gör det evt ej)eller bara html som ie3 och ns 2 klarar.........
Har kört kommersiella vuxen sajter sedan 1995 och blit mkt förvånad när man kollar in vilka gamla browsers mest IE som hängde med Windows 95 som dessa snvändare kör med tex....

Men gör man för att det är roligt eller typ hemsida är det bara att smälla på med coola grejor..

bwa

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Bilder är ju alltid trevligt på en sida men det ska ju inte vara "jätte" många så det tar lång tid att ladda.

------------------
// David

Man kan använda en liten Flash movie som
ögon godis tills bilderna laddas(preload) Om man tex som här kör dhtml med fp2000 så går det bra lätt även med dw3 o golive men det ska vara enm liten flash fil denna är på 13Kb

Bara ett litet tips!
http://www.g2i.nu/sve/

BwA

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)