Även den snällaste person, dvs en sådan som jag blir oerhört irriterad då man hamnar på en sida, som den här faktist, och INTE kan komma tillbaks till föregående sida med bakåt knappen! Man törs helt enkelt inte trycka på en länk utan att spara sidan man står på..dvs surfar du 1 timme har du ett 50 tal länkar på dina favoriter man INTE vill ha där! Av denna anledning kommer jag aktivt att bojkotta alla sådan sidor, och då menar jag aktivt!! Javascript i alla ära, men LÅS inte besökaren på din sida, jag lovar att han inte blir glad, absolut inte jag iaf!
/M.V.H Per-Håkan en irriterad surfare
Javascript! på ondo..
17 svar · 963 visningar · startad av phso
Klicka på den lilla pilen bredbid "back" knappen en stund.. nu får du en lista över tidigare besökt sidor, dvs. du slipper lägga alla sidor i favoriter ;)
------------------
Matti Kolu
mk.st
e-godis.com
Så sant, så länge inte alla sidor dirigeras via script..då hamnar man på föregeånde SAJT genom att trycka på den lilla 'pilen' och inte föregående SIDA! men frågan är fortfarande VARFÖR skriva ett script för att låsa besökaren? mer kod, längre inladdningstid, fler fel som kan bli i koden, arga besökare mm varför?
Anledningen till att man gör en sådan sida är att en annan sida laddas först som du aldrig hinner se.. denna sida kollar vilken typ av webläsare man har etc. för att sedan kunna skicka dig till olika sidor beroende på vilken webläsare du har.. allt för att designen ska bli så bra som möjligt eller för att de med webläsare som inte stödjer vissa funktioner ska komma till mindre avancerade sidor... När man sedan klickar på bakåtknappen så kommer du till sidan som kollar vilken webläsare du har och då skickar den naturligtvis tillbaka dig igen för den vet ju inte att du tröck på bakåtknappen...
Man gör alltså inte något såndant för att hålla dig kvar på en sida längre utan för att se till att sidan funkar för alla webläsar version och upplösning :)
//M@rtin
Öppna alla länkar i nytt fönster istället...som jag gör :)
brukar ha en 5-10 browserfönster uppe, stänger dom gamla när jag tröttnat på dem..
Men då borde man ju använda location.replace, så man kommer till sidan innan redirect-sidan
/martin
------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se
* brukar göra som Peter_B *
Fråga:
Om man nu jobbar som professionell webdesigner (ellervaddetnuheter) ...
Varför klarar man inte av att göra snygga designer som inte behöver så "avancerade" script som "stör" besökarna ??????????
Ibland verkar det som att man glömt att det faktiskt finns "vanliga" människor på nätet oxå !!!
------------------
elfwing
Du behöver ju scripten till att t.ex. justera så att ett lager hamnar mitt på skärmen etc. det finns massor som man måste ha script till även om man e en bra designer..
//M@rtin
Elfving
Den "proffessionella" designen ska förhoppningsvis inte vara störande. Det viktigaste är att den fyller sitt syfte fullt ut. Javascript eller inte har ingen betydelse egentligen. Det behövs ibland och ibland inte. En redirectfunktion som gör att man inte kan backa på normalt sätt _är_ störande. En valideringsfunktion för formulär kan göra live enklare för användaren. En massa flash och DHTML kan skada mer än det gör nytta.
/martin - man kan ju leka också...
/martin
------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se
*applåderar* elvfing!
För att enkelt uttrycka det såhär, Jag använder mig av 4 olika script på min hemsida. preload images, rollover images, formulär och en special cursor från cometsystems.com, 4 mycket enkla scripts..men fick enorma problem iaf, då inte alla ville installera cometsystems cursors, jag lyckades inte få den att sluta försöka installera den iaf, contentan av det hela blev att besökaren blev mer irriterad än imponerad! Eller ännu enklare uttryckt..är det något som krånglar i ett program (vilket som helst) inte är det grundprogrammet som krånglar, det är ALLTID någon extra finess..som ibland kallas extra funktion! En snygg och genomtänkt design med mouseovers och sådan script det kan man göra underverk med..men samtidigt skapa domedagsverk om man öser på för mycket, lagom är alltid bäst utom i detta fall.hellre mindre än lagom, då fungerar det oftare iaf!
pst ett tips..varför inte göra som med ALLA program..skriva upplösning och läsar krav INNAN man kommer in på sidan?
//Perero
Min personliga åsikt är att Javascript är en gåva från satan. Jag använder aldrig javascript i mina sidor om det inte är högst nödvändigt. Visst så kan man använda lager o sånt godis men det mesta kan man lösa utan dessa.
Tips för de som gör sånna där script som redirectar efter upplösning och webläsare är att göra ett extremt litet frameset där den lilla framen innehåller scriptet som uppdaterar den stora. (kom på det medans jag skrev detta)
Föresten är det nån mer än jag som börjar tänka databasstrukturer och programmering när man tittar på hemsidor?
------------------
Daniel Olsson - Vävkonsult
Personlig sida
KjAM Sekten Community
/N
"Ibland är en cigarr bara en cigarr"
SF
pst ett tips..varför inte göra som med ALLA program..skriva upplösning läsar krav INNAN man kommer in på sidan?
Därför att alla (nästan iaf), oavsett dator, upplösning, browser ska kunna komma in på sidan.. det suger är sidor som inte släpper in tex. NS användare..
------------------
Matti Kolu
mk.st
e-godis.com
Problemet har inte direkt med Javascript att göra. Att man på webForum inte kan trycka "back", beror mer på ett "dåligt" server-script (*nicclas gissar*).
Jag tror att det är så att webForum delar sin www-katalog med en annan sajt (typ online-Auktion), dvs de har två URL'er till samma konto. I och med detta måste de detektera vilken sajt som skall visas (genom att läsa av vilken URL som tagit besökaren till index.html sidan) och sedan skicka vidare till "rätt" sajt.
Om man vill borde problemet kunna lösas genom att ett annat HTTP "kommando" än "redirect" (typ "replace"?) används. Rätta mig om jag har fel...
Problemet behöver alltså inte ha med Javascript att göra. Naturligtvis finns det en mängd "fula" saker man kan göra med javascript (se tex detta http://www.peacefire.org/security/jscookies/ ). Men, det finns några bra saker också, vilket jag tycker väger upp de dåliga.
nicclas @ http://www.nic-sys.se
[Redigerat av nicclas den 20 apr 2000]
Bäst att peta in denna kommentar ocskå, jag har inget emot scripts eller applets egentligen, syftet med denna debatt är att få folk att tänka till lite innan man slänger in en massa roliga, tuffa eller häfriga scripts på en sida man egentligen inte behöver ha dessa finesser på! Visst kan det vara snyggt, men om man tittar på utvecklingsfasen hos webdesigners verkar den vara såhär...
#Överdrivet grafiska sidor
#Mindre grafik men inför nu java
#Bättre struktur på sidorna, lagom med grafik och inte mer finesser än nödvändigt!
#bra struktur på Siten, endast nödvändig grafik, så lite scripts som möjligt.
dömmer man efter dessa normer, verkar det som dom flesta 'lär' sig, eftersom man får beröm när en sida är enkel,snygg och funktionell, det sägs ju att man ska inte krångla till saker och ting, ju enklare ju bättre, men att göra nåt enkelt och bra..det är det som är svårt!
//Perero
Det går väl alldeles utmärkt att använda backknappen på webforum!!
(eller har jag missat nåt nu igen?!)
Det viktigaste är väl ändå informationen som finns på sidan o hur lätt man hittar till det man söker ... inte hur snygg den är ... !!!
Jag uppskattar en lättnavigerad sida framför en snygg sida ... bäst vore ju om det gick att ordna båda samtidigt ... men oftast så tycker jag att de sidor där det verkligen syns att man velat göra ngt snyggt blir för tungladdade o sega (störande moment) ...
På en privat hemsida spelar det väl ingen roll .. dom får va hur sega dom vill ... det är ju upp till ägaren ...
Men på sidor som företag huserar för att deras kunder ska kunna hitta info om deras produkter så ... ja ... ni fattar vart jag vill komma ... !!!
Ta www.sony.com ... som ett skräckexempel
Inte nog med att dom har en massa flashigt i ett enda jytter... dom gör ju om designen typ 1 gång i månaden .. så när man väl lärt sig hitta på sidan så bygger dom om ... *aaaarghhh*
Tacka vet jag ...www.canon.se ... lättnavigerat värre !
------------------
elfwing
Det finns inga JavaScript på webForum som skulle hindra någon från att klicka på back-knappen.
I vilka webbläsare fungerar inte detta?
Har själv bara NS 4.7 och IE 5 att kontrollera med, men där är det inga problem.