webForumDet fria alternativet

Vad är inne/ute?

Design & grafik

39 svar · 1 086 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Vad är inne/ute inom webdesign just nu?

------------------
:: matti
:: www.mk.st

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg

Hej Matti,

Med risk för att starta ett krig här ;)

Vem bryr sig? Inne eller ute spelar väl ingen roll. Det viktiga är ju att budskapet med sidan går fram och ger önskat resultat.

Boxhandskar på eller ;)

/webb

webbmannen, det är precis min åsikt också :) Jag vara bara nyfiken :O)

[Redigerat av Matti den 05 feb 2000]

Äsch... va synd ! Lite krig hade varit kul ;)

Ingen som tycker det är viktigt med att vara "inne" ??

(vi kan väl fajtas på kul åtminstone :e )

/webb

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Inne: CSS och DHTML (eftersom alla tycks vilja lära sig det)
Ute: Gamla hederliga HTML-koder (se ovan)

Jag tycker såna där ute och innelistor är så ute ;)

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Menar du design eller funktionalitet?

Jag tycker mig ha sett en tendens att flera (inlusive mig själv) börjat utveckla sina sidor med ASP, PHP eller CGI så att besökarna bl.a får tillgång till bra sökfunktioner på sajten plus diverse andra finesser.

Detta är ju mest en teknisk detalj men tycker ändå att en trend är på väg åt detta hållet.

När det gäller layouten så upplever jag lite att det är enkelheten och själva strukturen som verkar vara avgörande numera och att alla "störande" moment tycks vara helt ute.

Med störande syftar jag på allt som inte kan stå stilla :)

Vad härligt att höra att man fortsätter att vara "ute" :e

Jag håller just på att knåpa ihop en HTML-skola för dem som vill lära sig. Tror ni jag får några som är intresserade :q

/webb

uh fan.. jag e också ute :)

ren html är ju nice.. lätt.. inget krångel med servrar o skit :e

Webbmannen, folk måste ju börja från någonstans (alltså html) så visst finns det intresserade. Problemet är att det redan finns så många html skolor.. själv behöver jag en super pedagogisk ASP skola :)

[Redigerat av Matti den 05 feb 2000]

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Det har blivit viktigare att tänka på tekniken bakom, helt enkelt för att en aldrig så snygg sida inte fyller sin funktion om inte tekniken fungerar. Har också blivit vanligare att titta mer på användarvänlighet än flashig design.

Detta är en trend som pågått i flera år (och jag har påpekat det förut, faktiskt - *stolt över att få rätt*), men nu börjar den bli verkligt synlig. Traditionella webdesignföretag som Framfab tappar kund efter kund medans mer teknikinriktade konsultföretag blir allt mer efterfrågade (man ser också att de traditionella webdesignföretagen ser sig om efter mer teknikinriktade företag att köpa upp). Helt enkelt ett tecken på att "guldgrävartiden" börjar gå mot sitt slut, och att kunderna inte längre accepterar dyra, flashiga lösningar som inte fungerar.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan nov. 1999367 inlägg

"Traditionella webdesignföretag som Framfab tappar kund efter kund..."

Roligt att du nämner Framfab som ett exempel på ett företag som inte har en lyckad lösning, då jag håller med dig. De höjs till skyarna men för vad? Tekniken? Produkten? Designen?
Den som vill se en misslyckad lösning på en webbplats kan ta en titt på Framfabs egen sida. Om ni minskar och ökar stoleken på webbläddrarfönstret så förstår ni kanske vad jag menar, i varje fall ni som använder Mac, jag kan inte svara för hur det ser ut på en PC. Här finns en screendump på hur det ser ut i 800x600 punkters upplösning på en Mac. Kolla företagspopuppmenyn längst ner till höger (den är halv) och scrollisterna... De ursäktar sig säkert med att de designat den för skärmar för högre upplösning... gör de det med alla webbplatser som de gör?
Lite bättre plattformskontroll måste man väl kunna vänta sig från ett företag som är ett av de mest upphaussade i Sverige!
Ett litet tillägg: Lunds kommun har köpt en webbplats av Framfab... den är i dag runt tre till fyra månader försenad... varför? Undrar om vi har någon Framfabbare som kan svara??? :)
Jag kan nämna att jag faktiskt två gånger har skickat en skärmdump till Framfab typ den som ligger uppe här för att visa på deras problem men de verkar nonchalera detta... :l
Behöver jag berätta att företagspopupmenyn då är helt försvunnen och likaså deras logotyp... :x Snacka om att värna om sitt varumärke!

"... de traditionella webdesignföretagen ser sig om efter mer teknikinriktade företag att köpa upp..."

Detta är visserligen sant men samtidigt köps det rätt vilt bland design och formgivningsbyråer också. I varje fall här nere i Öresundsregionen. Det är ju faktiskt så att tekniker och formgivare oftast inte är samma persontyper (hybrider är sällsynta) och båda typerna behövs.

M v h
Sune

[Redigerat av Sune den 06 feb 2000]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Är det bara jag som tycker att svenskan på Framabs hemsida är obegriplig?

"Så visar jag vad vi har på handen"

Jag tolkar det som om hela företaget är handikappade och har endast en hand för allihop.... eller menar de killen på bilden och isåfall hur blev han "vi"... ska han göra några tricks eller vad?

Sen fortsätter det med att han tar på sig nya ögon och kikar på nåt....eller?

Jag ger upp! Inget på sidan verkar vara ren och begriplig svenska... vad syftar de på i texten??

Visst, jag ser att det är spelkort, men det är lite långsökt att börja en föstasida med just den texten. Hurdå visar på handen? Det är frågan jag ställer mig till den här sidan, sen bläddrar jag vidare.

------------------
/Petra

Dom på framfab vill känna sig överlägsna så dom skriver texter som får besökaren att verka dum eftersom han/hon inte förstår menignen/poängen.. kanske? :)

Medlem sedan jan. 200032 inlägg

den nyfikne hör att grindens handtag gnisslar
men är förförd av den nya musiken som spelas,
den som spelas högt och starkt, så högt
att någon börjar hata huset,
men en önskan av att lära sig dess toner
driver henne att gå in för att bättre kunna se vilka som spelar
och för att få en glimt av instrumenten som
frambringar den.

-----
alpha

Medlem sedan jan. 2001531 inlägg

Hehe.

Ja så kan man ju också uttrycka sig.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders
aj2000@mail.bip.net

Men nu är det ju så att de flesta här är mycket duktiga.

Så det är nog Framfab som behöver lära sig av de jag syftar på.

------------------
aj2000@mail.bip.net

Framfab är ju för tusan sämre än jag på att formulera sig :q och det vill inte säga lite ;)

Men okay, vad är det som gör att de lyckas skaffa sig detta rykte och publicitet då? Detta är ju av oerhört stor vikt för oss andra att ta reda på - och själva börja utnyttja.

/webb

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Men okay, vad är det som gör att de lyckas skaffa sig detta rykte och publicitet då?

Den frågan kan besvaras med ett ord: Birgersson. ;)

Framfabs egen lilla linslus skulle jag tro är den största anledningen till framgångarna. Har väl inte förekommit en enda bredbandsdebatt i TV på senare år där inte Herr Birgersson varit inblandad?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 06 feb 2000]

Någon som har en linslus att hyra ut ;)

/webb

Nja.

Anledningen till att de har fått sån publicitet och blivit såpass stora på så kort tid är att de spelar på okunnigheten hos deras "kunder".

------------------
aj2000@mail.bip.net

Anders,

De kanske gör som du säger, men då kommer det att ta en ende med förskräckelse vad det lider.

Det jag reagerar på är just det faktum att halvbra till rent dåliga sajter har givit grymt bra betalning till det producerande företaget ( syftar då inte just på Framfab ). Medan vi andra, som inte lyckats marknadsföra oss i samma utsträckning, skulle kunnat gjort bättre sajter för mindre betalning och ändå upplevt att vi fått schysst betalt.

Är det här något jag är ensam om att anse?

/webb

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)