webForumDet fria alternativet

Photoshop CS6 kraschade - problem med filåterställning

Design & grafik

6 svar · 1 102 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag råkade ut för ett problem med Photoshop CS6 igår och idag. Följande har hänt:

Tisdag.
Jobbar med en PSD-fil lokalt på en Win7-burk, har materialet i en mapp på skrivbordet. När jag är klar för dagen sparar jag en sista gång vid 17-tiden. Stänger ner Photoshop och backup:ar hela mappen jag jobbat med till mitt USB-minne.

Onsdag.
Öppnar filen lokalt på datorn framåt eftermiddagen och jobbar några timmar. Sparar filen med jämna mellanrum, samt att Photoshop autosparar för återställning var tionde minut. Vid 16-tiden, när jag ska spara ut för webben, kraschar PS. Startar om och PS återöppnar mina filer, bland annat huvudfilen som nu fått filnamnet "filnamn-Återställd.psd". Jobbar vidare med denna men sparar snart om och över den med urspringsfilnamnet "filnamn.psd". Fortsätter jobba några minuter men återigen så kraschar PS när jag ska spara ut för webb. Samma tillvägagångssätt vid uppstarten. Sparar om, jobbar vidare. När jag är klar för dagen sparar jag en sista gång som "filnamn.psd" och stänger ner PS. Kopierar över materialet till USB-minnet.

Torsdag (idag)
Öppnar upp filen "filnamn.psd". Chockas svårt. ;)
Det som finns i filen är det som jag sparade på tisdagen innan hemgång. Inget onsdagsjobb är kvar alls. Vare sig på USB-minnet eller lokalt på datorns skrivbord. Letar i Win7 efter fler PSD-filer men inga träffar, inga temporära och inga filer med "återställd" i filnamnet hittas.

Var är min fil?
Vart tusan har mitt jobb tagit vägen? Lägger PS temporära filer på något speciellt ställe? Har spanat i inställningarna och där är det C:\ som används som virtuellt minne. Är det på något mer ställe jag bör kolla? Vi har en NAS här men av det jag hittat så tyder inget på att något pekar mot den vad gäller temp-mappar (vilket tydligen har rapporterats kunna krascha PS, om man pekar på någon annan disk än C:\ eller bootdisken), men jag kan å andra sidan ha missat något.

Har ni några teorier så vänligen ventilera dem här. Tack på förhand!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

"Kopierar över materialet till USB-minnet."
Du har alltså ersatt det som redan fanns där med nya backupen, inte lagt som en egen fil så du har x antal backupfiler med olika datum?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Är du säker på att du verkligen var på jobbet i onsdags? ;)

Har du kollat Photoshops kraschrapport om det finns någon ledtråd kring sökvägar i den?

Kolon: nej, det var inget jätteprojekt så jag ersatte bara filen rätt upp och ner.
muskot: nej, inte kollat någon kraschrapport. Det är ju en idé.

Det som sonika kan ha hänt är ju mitt eget handhavandefel, där jag ersatt fel version av filen. Usch i så fall... ;)

Äh fanstyg. Jag måste sonika, efter lite vidare efterforskningar, klantat till det genom att spara om den återställda filen (som PS startade med efter kraschen) på USB-minnet istället för lokalt. När jag sedan varit klar med jobbet (mot USB-stockan) har jag tagit den ickeuppdaterade psd:n på skrivbordet och skyfflat den till USB-stickan och således ersatt onsdagens jobb.

Smart! Not. :r ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Ja, det ligger ju nästan närmast till hands, att du klickat fel i den där rutan med alla alternativ som dyker upp när man kopierar över en fil med samma namn...
Jag vågar fan aldrig bara klicka snabbt utan läser den noga varenda eviga gång... :e

Jag brukar annars jobba med kopior, och framförallt nu på nya jobbet där jag drar allt material till en backup-mapp innan jag börjar in och mecka med det. Men tydligen inte här. Jaja, det var inget jätteprojekt ändå men surt som fan när det väl händer.

Tack för de tips och uppslag som ändå dök in!

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)