Har googlat men inte fått riktigt svar på min undran och ett problem:
Jag brukar alltid välja formatet Print quality när jag sparar ner till pdf i illustrator. Har efter googling förstått att press quality omvandlar rgb-dokumentet till cmyk-pdf och att genomskinlighet behålls och att man kan bifoga färgprofiler, kort sagt press quality har en högre kvalité än High quality. Men finns det några fler skillnader?
Mitt problem:
Ska trycka en fil (har inte fått någon kravspec) som jag fått i retur alldeles för många gånger, första gången pga "den ska inte tryckas i åtta färger". Jag trodde då att de ville dels ha ner antalet färger men också att det skulle tryckas med pantone så dokumentet gjordes om med färre färger och färgerna gjordes även om till PMS.
Nu har jag fått dokumentet i retur igen och de säger att de vill ha filen med GCMI-färger och inte PMS. Har efter ny googling läst att GCMI används att trycka förpackningar (det är en förpackning jag har), att det finns fyrtio färger att välja mellan och att man kan konvertera dem till PMS. Men sedan hittar jag inte mer info (och jag vet heller inte om det jag läst är riktigt är korrekt).
Om någon av er har info om detta så blir jag oerhört tacksam för svar.
Men tänk på att kartongens egen färg slår igenom en del. De där exemplen är på vitt underlag. Är förpackningsmaterialet mörkare blir även färgen mörkare.
F.ö. är det en j*vla arrogans av tryckeriet som inte hjälper dig med detta, t.ex. skickar över en GCMI-färgkarta eller tar sig tid på annat sätt. Ring dom och prata med dom.