webForumDet fria alternativet

Härmar Petra !

Design & grafik

17 svar · 525 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Hej hopp !

Jag måste tyvärr härma Petra lite grann och be om design åsikter på denna sajt här istället för att fråga på "Kolla min hemsida" då detta inte är MIN hemsida.. :e

Jag skulle vilja höra lite spontana åsikter om bakgrunderna samt lite hur ni som åker Macintosh upplever sajten i stort...

Detta är en sida som jag jobbat med lite till o från under vintern men som borde bli klar snart så därför skulle det kännas skönt med lite konstruktiv kritik !

(Jag vet att bakgrunderna är lite tunga att ladda in, men hoppas de är värda det besväret)

URL:en hittas i min nya signatur som inte är riktigt lika utarbetad och vacker som Gustavs är... :e

------------------
// BIRE
http://www.livsstilsbutik.com
webmaster@livsstilsbutik.com

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Precis när sidan laddades in och den rosa färgen kom som bakgrund, så dämpades min iver, men när väl bilden satt där så måste man erkänna att den är BRA.

Jag gillar den skarpt och helheten på första sidan är i mitt tycke väldigt bra.

Det fattas sedan lite navigeringsmöjligheter när man klickar runt (presenter), men den är ju under utveckling så detta rättas väl till.

en liten detalj vill jag ändå påpeka och det är när man klickar på Datakurser så kommer den blåa bakgrunden med mannen och här skulle jag vilja att du tonade bort dom vita prickarna på hans ögon.
Det störde helheten då mina ögon hela tiden sökte sig till dom vita fläckarna.

När sajten blir klar så blir detta en trevlig sak och betyget tycker jag blir :) :) :) :)

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Jaa.. första sidan är rätt bra.. den e lite rörig men snygg....
Men sedan så tycker jag att alla sidor ser olika ut... du har olika bakgrundsfärger på nästan allt vilket gör att man inte direkt får ett enhetligt intryck...
Sedan e det ju som förgående talare påpekade mycket under konstruktion här.. presenter förstår jag inte någon tin av.. särskillt inte när alla rader i tabellen ligger olika långt in...
Men om du utgår från förstasidan och gör alla sidor som den så kan det nog bli riktigt bra tillslut...

//Martin

Ja, det glömde jag att påpeka också.
Precis som M@rtin så menar jag att det är just förstasidan som du ska spinna vidare på.

Den ser verkligen ut som om den kan representera något som heter "Lottas livsstilsbutik" och den är tycker jag, så där lagom rörig som det tillhör en butik med detta namnet.

Jag ser stor potential här och ta tillvara på den Bire.

Dom andra sidorna tog jag mer som "komihåglistor" och du ska följa förstasidans tema, vilket jag antar är ditt syfte med butiken.

Ja, det är precis det jag har tänkt med den bakgrunden ! Den är frän & därför ska den användas... ;)

Att det är en salig röra i undersidorna i dag är snart ett minne blott då jag nu håller på med webshopen till denna sida som ska ersätta de flesta undersidorna bara den blir klar... Givetvis kommer den rosa bakgrunden att användas i shopen !

Men har ni kollat "UPP" Och "Enviken Records" ännu..? UPP har en lite speciell look med (Inte heller klar på långa vägar men..).

Samt Enviken Records som är i stort sett klar men behöver lite finjusteringar här & där... Kolla även min Webshop på Enviken Records som jag pulat ihop själv i ASP med lite hjälp från webforum.. :e

Jag har fått för mig att folk tröttnat lite på de teknikstinna sidorna som var populära för ett par år sen.. Har jag fel eller går vi mot en trend där allt ska vara enkelt igen ?

------------------
// BIRE

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Allt skall vara enkelt och snyggt nu :) Inga jobbiga blinkande menyer eller stjärnor som följer efter pekaren ;)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag känner mig hedrad att nån vill härma mig. :)

Måste hålla med de andra, spinn vidare på förstasidan, den har potential och är rolig. Till och med den rosa bakgrunden är så där lagomt hysterisk... jag gillar ju som ni vet rosa, fast risken är ju att grabbar skräms av färgen... men å andra sidan, killar är inte mycket för förändringar i livstilen. Allt sånt där "new age" är obegrepligt.

Så vill din kund att killar också ska besöka sidan kanske den rosa färgen avskräcker... vad säger killarna här?

Ös på Bire! :D

------------------
/Petra

Petra re:

Här öses allt vad det går... :e

Kul att så många gillar bilden på förstasidan !

------------------
// BIRE

Medlem sedan nov. 1999367 inlägg

Jag gillar också bilden (precis som Louis Jordan) men har en fråga som kanske kan verka lite sur. Ta den för vad den är ingen kritik alltså.

Jag undrar bara varifrån du har fått tag i bilden? Är den "lånad" från webben, hämtad från en bildbyrå, egen fotosamling eller...?
Hur bra än bilden är så kan du råka illa ut om du inte har rätt att använda bilden. Upphovsrättlagen alltså. Den gäller även för webben även om många tror att man kan strunta i det här.

Men låt oss säga att du själv en gång har fotograferat denna bild och den använts i något sammanhang som du godkänt och fått betalt för. Där hittar jag bilden och bestämmer mig för att använda den p g a dess höga kvalitet. Jag kan inte fråga dig om lov då jag inte vet vem du är, men bestämmer mig för att chansa. Plötsligt får du eller någon av dina vänner syn på bilden och vet att du kan hävda din upphovsrätt. Då kan du helt enkelt kräva ut ersättning för att jag använt bilden samt en extra ersättning för olovligt användande. Det kan bli en dyrköpt lärdom för mig i så fall...

Jag säger inte detta till dig för att få dig på dåligt humör utan bara för att eventuellt rädda ditt skinn. Jag hoppas du förstår.

Se till att du har rättigheter för dina illustrationer så att du är på säker mark. En sak till, även om du har haft rättighet till att använda den fritt i trycksaker så är webben ett annat medium och då krävs det nya tillstånd från upphovsmannen.

M v h
Sune

Sune re:

Jag är fullt medveten om detta och litar på att den som är ansvarig för webplatsen har tillstånd att publicera bilderna ! Det är inte jag som blir hängd (Hoppas jag).

Den på damen i gocarten är från en tidning som kom ut 1955 eller 1956 så det borde inte vara nått problem.
Däremot Louis Jordan kan det vara värre med... Men det är skivbolaget som valt bilden så...

För övrigt så kan jag inte bli sur eller stött på dig Sune då jag ska leda din presidentkampanj... :e

------------------
// BIRE

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

hehe, Sune for president ;)

humma, i vilket land?

Medlem sedan nov. 1999367 inlägg

Du kanske redan har skrivit något liknande men till andra i samma situation... Om det är kunden som bestämt bilderna så är det helt OK men det skadar aldrig att ha något liknande detta i avtalet med kunden:

Kunden garanterar att de har de tillstånd och rättigheter som krävs för att "Ditt företagsnamn" ska kunna utföra beställt arbete och förbinder sig att hålla leverantören fri från ansvar och eventuella skadeståndsanspråk från tredje man.

"... från en tidning som kom ut 1955 eller 1956 så det borde inte vara nått problem."

Upphovsrätten gäller i 75 år så visst kan det vara en risk med bilden...

Hehehe... jag kom just på att jag tror jag ska starta en pesonvalskampanj för att bli invald i riksdagen... Sunes internetparti... är det någon som kan tänkas sig att lägga en röst och gå med i partiet? Patriprogram? Det fixar vi på nätet...

Jag trodde det var 35 år eller så bara... hmm. Jag ska kolla det på Måndag och försöka få ett tillstånd då jag VÄGRAR byta ut gocartjejen :e

Sune´s Internetparti........ :e :e :e :e :e :e

Då vill jag bli finansminister !

(Krångliga smileys på detta forum fö ;) )

------------------
// BIRE

[Redigerat av Bire den 29 jan 2000]

Magic #100 :e

------------------
// BIRE

Sunes Internetparti :)

Patriprogram? Det fixar vi på nätet...

Kanske en ny domän rentav?
webFront

Medlem sedan jan. 20004 inlägg

Reflektion: Sune starta en egen tråd för din valkampanj så vi slipper ha den och skräpa lite här och var! :)

------------------
Mentis Supero Arma - The mind is mightier than the sword

I 1024x768 eller mer så kommer "kläder, "Internet Café" och "Present" inte mitt under "Lottas livsbutik" logon.
SKÄRMDUMP

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Det enda som stör mig är den sk. "JPG effekten" runt bilderna med text. Dvs att det är massa störningar kring bokstäverna. Annars rätt kul

------------------
Daniel Olsson - Teknisk Internetkonsult
<A HREF="http://www.nanne.net" TARGET=_blank>http://www.nanne.net]

/N

</A>

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)