webForumDet fria alternativet

Fia-gubbar

Design & grafik

9 svar · 563 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

Hej vänner,

Är det nån som är bra på 3D som skulle kunna hjälpa mig att få ordning på några Fia med knuff gubbar (eller ploppar som jag kallar dem). Jag försöker få en snett uppifrån vänstervy när jag ritar i photoshop, men det blir bara inte bra! Gubbarna känns platta och konstiga när jag applicerar dem på det spelbord jag gjort.

Jag har heller inget bra 3D-program (faktiskt inte ett enda) till min Mac så jag kan inte göra en form och sen snurra runt med den heller.

Nån som har tips på ett shareware program som åtminstone låter mig få rätt vinkel/vy på gubben, sen kan jag göra resten klart i Photoshop om kvalitén inte är den bästa.

------------------
/Petra

Medlem sedan nov. 1999367 inlägg

Jag kan hjälpa dig Petra om du bara skissar upp en ungefärlig bild av hur den ska vara vinklad, eller om du visa brädets vinkling.

Du skulle kunna ladda hem en demo av något, (t ex Bryce 3D). Och även om Bryce inte kanske är ett "riktigt" 3D-program så klarar man av att göra fia-gubbar med det. :)

Medlem sedan dec. 199950 inlägg

Hej Petra!

Kan det här vara nåt? Jag har sparat "modellen" så det är inga problem att ändra "kameravinkel" eller färg...

http://www.blueshark.net/plopp.gif

MVH Benny Henriksen - BLUE SHARK

Himla söt Benny!

Fast det är fel vinkel, så här kommer bilden jag lekt med hittills http://www.communique.se/petra/fia.jpg

Vet inte varför färgerna blev så blaskiga när jag konverterade dem till JPG i ImageReady, men de är mer "mulliga". Jag har också dragit ner bilden 50% så att den inte ska ladda så länge.

Petra

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 1999151 inlägg

Det verkar som om brädan inte ligger i ett parallellperspektiv dvs motstående sidor är inte parallella. Detta borde medföra att pjäserna egentligen måste så olika ut beroende på var de står någonstans på brädan. Är det inte på detta viset?

::dap

Jupp, men det ordnar man med % i programmet när det programmeras.

Medlem sedan dec. 1999151 inlägg

Både vinkel och storlek? C+++? ;)

Näää... storleken bara, vinkeln är ju alltid densamma.

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Vinkeln kan väl inte alltid vara samma???

Jo, för att vyn är ju alltid densamma... det är väl plopparna längst bort som minskas medans plopparna närmast dig är störst.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)