webForumDet fria alternativet

Nyans och mättnad i PS

Design & grafik

2 svar · 669 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Jag har en bild på ett antal tulpaner som är gula. En av tulpanerna vill jag exempelvis ha i en blåaktig färg. Jag markerar tulpanen och väljer Bild/Justeringar/Nyans och mättnad.

Jag drar i dom olika reglagen och testar mig fram och får den blå.
Känns som jag får till det någorlunda men förstår inte reglagen.

Vad är logiken kring dom 3 reglagen och färgskalorna nedanför varje?
Sedan finns det en färskala allra längst ner. Vad gör den?

Tack på förhand!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Reglage 1 justerar nyansen. Detta görs genom förskjuta färgnyanserna i färgskalan. (Mer om det nederst.)

Reglage 2 justerar färmättnaden. Dra reglaget längst till vänster för att göra bilden helt svartvit, eller längst till höger för att göra bilden helt övermättad, alltså så klara färger så möjligt.

Reglage 3 justerar ljusstyrkan. Längst till vänster = helt svart. Längst till höger = helt vitt. Denna inställning kan lätt få bilder att bli grådaskiga eller mjölkiga, vilket är bra om man försöker få till just den effekten. Detta kan i viss mån motverkas genom att skruva upp mättnaden.

Så färgskalan längst ner. Idén med denna justeringsmetod är att byta ut varj färgvärde mot ett annat färgvärde. Skalan visar vilka färgnyanser som blir till vilka andra färgnyanser. Om du exempelvis ställer nyansreglaget helt åt vänster, eller helt åt höger - samma sak - så kommer att under blå finns gul. Det betyder att gula toner blir blå. Under röd finns cyan (eller turkos på icke fikonspråk) vilket betyder att röda toner blir cyan. Skalan talar helt enkelt om hur färgerna förändras, urpsprungsnyans i övre skalan och resultat i nedre skalan.

De andra två instälnningarna påverkar också skalorna. Drar du ner mättnaden blir den nedre skalan till slut helt grå. Drar du ner eller upp ljusstyrkan blir den nedre skalan till slut helt svart eller vit.

Och för övrigt, om du kan något om geometri kanske du har märkt att de högsta och lägsta värdena för nyansen inte är +/-100 utan +/-180. Detta är faktiskt i direkt bemärkelse en vinkel. Tänk dig att skalorna i botten av fönstret sitter runt varsin cirkel. (Ändarna har ju samma nyans, så de sitter ihop.) Värdet motsvarar då direkt vinkeln som du snurrar den cirkeln, mätt i grader.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det var iof inte det du frågade efter här men om du skall byta färg på en detalj i ps så använd justeringslager i stället. Då har du en oförstörd bild som du kan gå in och ändra på tidigare justeringar, ex om du plötsligt vill ha tulpanen grön i stället för blå.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)