webForumDet fria alternativet

Bild kritik

Design & grafik

45 svar · 6 291 visningar · startad av Mr T · sida 2 av 3

Frågan, av Mr T

Det finns under hemsidor en tråd där folk kan ge kritik, men ingen här under grafik. Vill ha kritik på en bild jag skapade efter att fått några ord på hjärnan. Bilden är ett collage av fria bilder från div. fotosidor på internet (där av länkarna längst ner på bilden). Pga att jag inte fotat själv har jag fått skapa bilden utefter dom foton som fanns att få, och kanske jag inte helt fått som jag

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Skickade bilden till en vän som direkt förstod "You just help!", och gillade ideen med att istället för att be om hjälp ge folk en knäpp på näsan. Men man söker väll sina vänner bland sina lika, så kanske det inte är den bästa kritikern.
Jag tror inte på att be människor om hjälp, därav min ovilja till texten "You MUST help!", människor måste själva inse vad dom bör göra. Vad man kan göra är att berätta om problemet. Ett underbart exempel på detta visar denna lilla filmen: http://www.youtube.com/watch?v=Hzgzim5m7oU

Det finns 2 versioner och kanske en 3;e med "You are part of the problem!". Tror att dessa 3 kan nå ut med budskapet till alla, oavsett hur dom ser på texten.

Gillar ni bilderna och dess budskap och vill hjälpa i kampen får ni gärna sprida bilderna och dess viktiga budskap.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tror vi går om varandra lite. Jag säger inte att du ska skriva "you must help" utan att "you just help" är lite obegripligt och inte betyder det du vill ha sagt. Du använder ordet "help" fel.

Självklart fattar man från bilden att det handlar om klimatförändringar, men det är inte samma sak som att budskapet i just de orden går fram hos de flesta. Som jag har nämnt tidigare så borde du skriva "and you are contributing to it" om du vill påpeka att läsaren bidrar till problemet på någorlunda korrekt engelska. "You are part of the problem!" som du nämnde funkar också. Eller "What have you done to prevent it?"

Jag ber om ursäkt om det uppfattas som en knäpp på näsan, men det hjälper ju knappast ditt budskap om det du skriver uppfattas som förvirrande.

P.S. Hannes, ditt inlägg finns numera här.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

asså skippa hela nedre delen av bilden då den bara är irriterande rörig

nitro2k01 - Insåg plötsligt i morse den tvetydigheten ni velet påpeka i meningen "you just help". Min referens har ju varit att "help" pekar på växt-hus-effekten medan det ni menat - och som ni försökt få mig att fatta - är att det också kan bli ett "kommando" "ATT HJÄLPA", vilket blir precis motsatts mot vad jag vill få fram :-(

Får tänka över det där.

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Personligen tycker jag att bakgrunden mot texten är väldigt störande, ta bort det.

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Riffles skrev:

Personligen tycker jag att bakgrunden mot texten är väldigt störande, ta bort det.

Det var något liknande jag var inne på i inlägg #4. Kanske det blir bättre om det är helt vit bakgrund där texten är, d v s lite större avstånd mellan övre och undre delen av bilden.

Red: Så det är visst rök från skorstenen. Såg inte det först.Trodde det var en skugga. Du kan kanske ta bort röken eller göra den lite mindre så att den inte är ivägen för texten.

Riffles skrev:

antar att du hänvisar till röken ?

RED: Kan lägga en vit ram runt alla bokstäver och tona ner skorstenen och dess rök än mer.

om du vill få ut ditt budskap utan att låta som en outsourcad indisk helpdesk så kan du skriva
"You´r just helping"
Eller "You are contributing"

"You´r just helping"! Det gillar jag skarpt. Det är kort och det blir inga feltolkingar (hoppas jag). Stort tack mayday.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Mr T skrev:

"You´r just helping"! Det gillar jag skarpt. Det är kort och det blir inga feltolkingar (hoppas jag). Stort tack mayday.

...som jag alltså föreslog i ett tidigare inlägg, men påpekade att det ÄNDÅ är obegripligt. Man antar att "helping" syftar på att hjälpa de som alltså dör (och som du helt korrekt började fatta verkade det som): http://www.webforum.nu/showpost.php?p=1537691&postcount=12

Dessutom stavade jag inte fel. Så om du trots allt vill ha det på det sättet, så se åtminstone till att få det rätt: "You're just helping".

Om jag säger så här: Du ska nog inte söka jobb på nån reklambyrå som copywriter... ;)

Förbättrad ?

Ram runt bokstäverna och även minskat röken bakom bokstäverna + att lagt till det nya textförslaget.

gwv33.jpg
Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Alltså... Det är alltid jobbigt att förklara för någon att han/hon har fel utan att såra personen, men jag försöker igen.

Ordet "help" betyder på engelska främst att hjälpa i positiv mening. En engelsktalande person kommer nog i första hand att tolka meningen, även med ny meningsbyggnad, som ett konstaterande på klumpig engelska att personen faktiskt hjälper till. Engelsktalande personer kommer helt enkelt inte uppfatta meningen som du vill på ett naturligt sätt.

För att meningen ska vara korrekt och låta naturlig måste du antingen byta ut ordet "help" mot något annat ord, t ex contribute. Meningen kan ev. funka om målgruppen är svenskar, men varför då ens skriva på engelska?

Om du ändå väljer att gå på "help" (vilket det verkar luta åt om man tittar tllbaka i tråden ;) ) så ska det stå "You're just helping". mayday missade e:t i "you're" (som är en sammandragning av "you are") samt använde fel tecken för apostrofen. (´ istället för ')

Danne V - missade ditt inlägg inna jag lade upp min bild. Ska fixa till det. Ang betydelse får jag sova på saken, för med den nya meningen tycker jag att det framkommer bättre det jag vill få fram, nämligen att man är del av dödandet, men trögfattad som jag är på ord, vilket gör att jag inte ens drömmer om att söka som copywriter :-), så återkommer jag om några dagar och ger dig rätt - igen - kanske :-)

nitro2k01 och Danne V - Jag är imponerade att ni orkar tjata på mig men är oerhört tacksam för det och jag ska sätta till "e";et som mayday missade.

nitro2k01 - ordet "hjälp" på svenska används också främst i positiva sammanhang, att då berätta för folk att dom "hjälper" till att mörda, vilket blir en negativ sak, hoppas jag på att skapa en rejäl tankeställare. Att använda ord på "fel" sätt skapar nya banor i hjärnan, och det är det som är lite av syftet då jag fått för mig att det då sätter sig bättre nästa gång folk ska köpa snabbmat, välja res sätt eller handla saker.
Att sedan använda engelska är väll fåfänga och tor att det är "coolare", och som du har helt rätt att i fråga sätta, men då jag har en dröm om att bilden och dess budskap ska spridas så vill jag inte begränsa dess spridning till svenska gränsen. (bilden har redan börjat spridas utanför gränserna medan denna diskussionen pågår, men det är ju trevlig om den finns i en "rätt-stavad" version då den når dom engelsk talande länderna.)

Global Warming Kills!
You're just helping

gwv33.jpg
Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag har följt tråden utan att skriva men nu måste jag bara lägga mig i... ;)

Jag såg första bilden innan jag läste inläggen under och uppfattade det precis som Danne V och nitro2k01 så fint försöker banka in i huvudet på dig utan resultat. För det första lade jag märke till den dåliga engelskan men det är ju fixat nu. För det andra så tolkar min hjärna texten så här:

Den globala uppvärmningen dödar!
Du hjälper bara till att stoppa den.

Jag förstår inte varför du inte tar till dig kritiken och ändrar till det som de som kan det här med marknandsföring föreslår? Jag vill dig inget illa och jag förstår att du väldigt gärna vill få "folk" att öppna ögonen men det blir bara... jag vet inte... inte bra iaf. ;)

/edit
Jag gillar inte heller att du har stor bokstav på alla ord i den första meningen, det ser skumt ut och påminner mer om ett rockbandsnamn.

/edit igen
Bildbudskapet fungerar ju, det har jag glömt att säga. Det är texten som förvillar.

för övrigt funkar bilden bättre om du skippar collaget i nederkant o bara beskär den där.
Sen undrar jag .. Äger du rättigheterna till bilden. den är ju äldre än vad du är.
sen sist den kommer bli föremål för http://www.psdisasters.com/ benen på kvinnan blir helt fel när du bara gått över den med första bästa Photoshop teknik

förslag ....

gwv332.jpg

Poteta - Det är mycket roligt att höra ännu en röst och som jag sagt, det var först i mitten av denna långa tråd som jag börjat fatta (inser själv hur J trög jag är vilket skrämmer mig, mer än jag såras av era korrekta påpekanden :) ) att budskapet kunde feltolkas.
Jag har testat bilden och dess ursprungliga text på andra än er och som förstått direkt (i alla fall har dom inte framfört kritik till mig utan bara beröm, vilket dom inte gör om dom inte menar det) vilket gör att jag kanske än mer hårnackat hållit mig fast vid min första text. Att ni sedan påvisat att budskapet kan misstolkas gör att det behöft förtydligas, men jag har inte velat gå ricktigt så långt som ni velat då jag ju har en "försöksgrupp" som tolkat budskpaet på "rätt" sätt.
Att jag sedan också tycker jag att det är oerhört intressant att höra era, som jag anser mer professionella åsikter, har också lett till att jag velat försöka pressa mig på kanten mellan ert och min "vilja".
Jag blir på inget sätt sårad och anser heller inte att ni har på något sätt fel i era påstående. Er tolkning är lika korrekt som min, men frågan är om man kan få till det så att båda förstår och ändå håller kvar i så få ord som möjligt och känslan av att få folk lite illamående då dom inser att dom faktiskt "hjälper" till att döda för varje hamburgare eller leksak vi köper.
Jag har ju också tagit fram en alternativ bild med alternativ text som tydligare beskriver budskapet just för att ni framfört era påpekanden mer än väl.

mayday - Då det gäller bildrättigheterna har jag bara tagit bilder från websidorna jag skrivit länkar till längst ner och som alla säger sig distrubuerar fria bilder.
Då denna bilden inte på något sätt är tänkt att inbringa pengar eller användas i reklamsyfte för något pengar bringande anser jag att jag uppfyller dom krav dessa hemsidor ställer för att få använda deras bilder. Dock har jag inte lusläst alla sidornas hela avtal från första till sista rad, utan nöjt mig med att finna raden om att bilderna får användas i privat syfte och inte säljas utan att hänvisning till sidan finns med. Om du är mer van att använda fria bilder och vet mer om avtalen dessa sidor använder får du gärna hjälpa mig även här att tala om om jag gjort fel.
Bilden är gjord för att spridas från vän till vän som delar min syn på oss människor. Bilden har inget mer syfte än det. Jo kanske ett litet syfte till, nämligen den att jag skrivit med min egen hemside-adress. Detta för att främst tala om härkomsten av bildens skapare men kanske också lite som reklam för mig själv.

Bilden bygger på 2 textrader där den övre hänvisar till bildens överdel, vilket med alla tydlighet framgår (vilket bevisas genom att den raden inte genomgått någon större debatt här på forumet :) ), och den undre texten som hänvisar till hur du "hjälper till att döda", nämligen genom att köpa massa skräp. Bilden blir ofullständig utan den nedre delen och dess budskap blir än mer svårtolkat. Då kan vi verkligen snacka om språk förbittringar.
Inser att nederdelen känns mycket rörig i jämförelse till "renheten" i den övre delen vilket till viss del gör bilden i obalans. Dels bero det på dom bilder jag hittade och använde, men rörigheten förstärker också (tycker jag) än mer det kaos av "ha begär" och pryl fixering som råder och som är det stora problemet i värdens globala uppvärming. Om vi exempelvis bara minskade vår konsumtion av alla sorts prylar, säg 20%, skulle kinas stora industribom stanna av och inte börjat gå ifatt i-ländernas koldioxidut-släpp som ett exempel på vad den nedre delan av bilden vill påvisa. (Men det är kanske här felet ligger, inte att texten är otydlig, utan att bilden är det ?)

gwv34.jpg
Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Precis som den sista bilden menar jag, nu fungerar den även för mig. :)
Sedan måste jag ge dig beröm för hur du tar emot vår kritik också, tänk om fler kunde vara på det viset. Många blir stötta eller irriterade och andra svänger som en vindflöjel men inte du. (y)

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Jag tycker också budskapet är bättre nu. Möjligen, möjligen att texten i den undre raden är något lång. Jag föreslog tidigare

You are part of the problem!

Vilket du också tyckte var bra.

Fundera på om det (eller You can be part of the problem) är lika bra (så att det inte kan upplevas att texten är för lång).

OT: Då det inte var det inlägg du löste tråden med som du använde dig av bör du avmarkera det inlägget och om du tycker något annat inlägg passar bättre bör du lösa tråden med det istället, annars låta tråden vara olöst. (jag fick själv påpeklande om det på http://www.webforum.nu/showthread.php?t=179609&page=4#85).

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)